Statistik

Med Statistik-funktionen kan du ta ut statistik över arbeten ni utfört, förbrukning av artiklar och tid som lagts på en kund, en anläggning m m. Resultatet från dina sökningar i statistiken kan laddas ner i en csv-fil så att du kan till exempel kan bearbeta uppgifterna vidare eller använda i en presentation.

Möjligheterna är många och det finns alltid möjlighet att producera statistik – även retroaktivt.

Statistiken kan skräddarsys efter önskemål för att få fram det som är viktigt för er verksamhet. Kontakta oss för att aktivera Statistik.

Här beskrivs de olika delarna som finns i statistik idag.

Välj först vad du vill ha ut för typ av uppgifter:

  • Arbetsordrar
  • Serviceordrar
  • Artiklar
  • Tid
Bild 1: Gör ditt sökurval

Du kan filtrera på:

  • Tidsintervall
  • Kund
  • Anläggning
    För att söka på anläggning måste du ange kunden också.
  • Serviceobjekt
    Välj först kund så får du upp en lista över kundens objekt.
  • Modell
  • Kategori – se mer i nästa stycke.
  • Typ av ordrar
  • VISA ENDAST ger dig möjlighet att filtrera på en mängd olika status såsom Klara för fakturering, signerade, tilldelade osv.
  • Datumintervall.
    Dag räknas från 00:00:01 till 23:59:59. (Innan 2440204 räknades dag mellan 00:00:00 vilket krävde att man angav en extradatum)

Kategori används t ex för att ta fram information om en viss sorts modell hos en eller flera kunder. För att identifiera sådan lägger ni ihop dessa serviceobjekt i en kategori. Klicka på +Lägg till kategori.

Bild 2: Lägg till kategori.

Den här funktionen kan användas t ex för att se om ni har modeller som ofta får samma sorts problem.

Typer som du kan ta ut statistik på:
Arbetsordrar

Här finns ytterligare ett antal filter att ställa in för att få ut just den statistik ni behöver.

  • Visa makulerade 
  • Visa signerade 
  • Visa fakturerade 
  • Visa antal åtgärder 
  • Visa antal beställda delar 
  • Visa inställelsetid 
  • Visa slutförelsetid

Resultatet visas i en tabell, i en sammanställning samt en csv-fil att ladda ner för vidare bearbetning. Välj sortering genom att klicka på rubrikerna. En pil visar vilken sortering som görs (se pilen i bild 3).
Vill du granska en enskild order klickar du på ordernumret i listan.

Serviceprotokoll

Listar alla serviceprotokoll och artiklarnas brutto och netto på dessa. Totaltid är summan av alla tidsartiklar som finns på serviceprotokollet.

Vill du endast se tid på Serviceordern? Välj att visa kategori Totaltid i listvyn för Serviceorder. Klicka på +-tecknet till höger över listan och markera Totaltid.

Artiklar

Alla artiklar summerade från alla ordrar men info om antal, brutto och netto. Summering visas längst ner. Där finns också en knapp för att ladda ner listan som csv-fil.
Välj sortering genom att klicka på rubrikerna. En pil visar vilken sortering som görs. I exemplet nedan är listan sorterad på beskrivning i alfabetisk ordning från A (siffror först) till Ö.

Bild 3: Sortera efter dina behov
Tid

Här kan du ta ut tid per användare inklusive externa resurser, se arbetad tid, ledigheter mm. Tiden visas i ett diagram och i siffror.

Senast uppdaterad 6 oktober 2024
Hittade du vad du sökte i artikeln?

Fler artiklar i ämnet

Behöver du hjälp?
KONTAKTA SUPPORTEN