I många listvyer ser du ett antal olika datum, Planerad datum, Skapad datum, senast ändrad, datum du själv lagt in i ett egendefinierat fält osv.
Det finns ofta också en som endast heter Datum. Vilken datum är detta då? Här ska vi reda ut det!
Först – datum kan vara olika beroende på i vilken funktion det förekommer.
Service
Om Ej hanterad → visas *orderns datum.
Om bokning finns → visas nästa bokning.
Om Utförd → visas serviceprotokollets datum (om det finns), annars *orderns datum.
*När en serviceorder skapas får den ett skapat-datum som är dagens datum samt ett planerat-datum som utgår från serviceintervallet du ställt in. Finns inget serviceintervall eller om du inte valt intervall när du skapar serviceordern blir skapad-datum och planerat datum detsamma.
Om du själv ändrar på ett planerat-datum får du två olika datum – ett för skapad datum och ett för planerad datum.
Notera också att det finns en Serviceorderinställning som kan påverka vilket datum som visas för planerat datum: Uppdatera planerat datum vid bokning
Arbetsorder
→ Visas planerat datum.
Det finns två Arbetsorderinställningar som kan påverka planerat datum: Använd planeratdatum (om denna inte är vald i inställningarna finns inget planerat-datum) samt Föreslå dagens datum som planerat datum vid skapande av arbetsorder.
Om bokning finns→ Visas första bokade datum.
Om ändringar är gjorda och det finns bokning efter senaste ändringen → visas nästa bokning efter ändringen. Annars → visa senaste bokningen.
Om ingen bokning finns och arbetsorder är redo för fakturering eller redan fakturerad → visas senaste åtgärdsdatum.
Kontaktorder
Om bokning finns → visas datum för nästa bokning.
Försäljningsorder
→ Visas leveransdatum, annars orderns datum, annars skapad-datum (i den ordningen).
Inköpsorder
→ Visas leveransdatum.
Offert
→ Visas leveransdatum, annars giltig till-datum, annars skapad-datum (i den ordningen).