Funktionen är under utveckling. Informationen kan därför komma att uppdateras.
Admin-rättighet krävs för steg 1 och 2 samt för att ange certifikat på användare.
Steg 1 – Lägg till certifikatstyper
Gå till Gruppinställningar – Modulinställningar – Gruppinställningar.
- Scrolla ner till Certifikattyper
- Klicka på + Lägg till
- Ange ett namn.
- Spara.
- Systemet skapar en ikon med första bokstaven i certifikatnamnet och en bakgrundsfärg.
- Vill du ladda upp en symbol för certifikatet klicka på Välj bild under respektive certifikat. Denna kommer då att visas på alla ställen där certifikatsymbolen syns.
Steg 2 – Lägg till certifikat på användare
- Gå till Gruppinställningar.
- Klicka på en användare som du ska ange certifikat på.
- Välj Ändra certifikat.
- Välj bland de inlagda certifikaten och ange giltighetstid.
Steg 3 – Ange vilket certifikat som krävs för ett jobb
På arbets- och serviceordrar finns nu ett nytt fält, Obligatoriska certifikat, där du anger om ett certifikat krävs för arbetet. OBS! Fältet visas först när du skapat och sparat en order.
- Klicka på Ändra efter Obligatoriska certifikat:
- Välj certifikat i listan
- Spara valet genom att klicka på det röda krysset för att stänga.
Är du osäker på vad symbolen för certifikatet står för – klicka på symbolen så visas namnet.
Nu har du begränsat utförande av ordern till tekniker med rätt certifikat.
Hur ser jag vilka order som har certifikatskrav?
Symbolen visas i listan över ordrar (endast i detaljvyn).
Som tekniker ser jag i listan vilka ordrar jag får eller inte får utföra. Klickar jag på en order som kräver en behörighet jag saknar kan jag inte utföra den.
Sök ordrar efter certifikatskrav
Klicka på filtersymbolen så kan du filtrera på ordrar med era olika certifikat.
Vilka certifikat har jag?
Klicka på ditt användarnamn för att komma till dina Kontoinställningar, där listas dina certifikat. För att ange nya eller ändra dina certifikat krävs admin-rättigheter.