1. Hem
  2. Serviceobjekt
  3. Lägg till serviceobjekt

Lägg till serviceobjekt

I registerposten för ett serviceobjekt se du i vilka ordrar objektet används och hittar objektets samtliga ordrar, serviceprotokoll, avtal och eventuella underobjekt. Du kan också snabbt klona objektet, skapa felanmälan, arbetsorder eller kontaktorder för objektet. Här finns också tid för föregående och kommande service, adress till objektet och uppladdade dokument. Här hämtar du också QR-koden om du vill skriva ut en sådan och sätta upp på objektet.

Har ni fler kunder med serviceobjekt av samma typ är det en stor fördel att använda funktionen Modeller. Läs mer om det här.

Här finns beskrivning av alla fält på ett serviceobjekt.

Här finns beskrivning av alla Serviceobjektsinställningar.

Söka bland Serviceobjekt

Symbol 1

Använd gärna filter när du söker på serviceobjekt. Klicka på denna symbol så öppnar sig listan med filtreringsmöjligheter.

Symbol 2

Klicka på kartsymbolen för att se serviceobjektens position på en karta.

Symbol 3

Exportera ordrar/ladda ner en lista över ordrar.

Samlingsfunktion
Symbol 4

Samlingsfunktionen använder du för att göra ändringar (t ex sätta taggar eller uppdatera service) eller skriva ut QR-koder på flera objekt samtidigt.

Läs mer om QR-koder.

Samlingsfunktionen skapar en lista över era objekt (max 1000 st/sökning) så har ni många är det lämpligt att först filtrera listan (klicka på Sök – symbol 1).

Så lägger du till ett serviceobjekt

Det finns flera vägar att lägga till serviceobjekt. Har du många objekt är alternativ 1 att föredra. Om det är ett enstaka objekt är alternativ 2 eller 3 den enklaste vägen.

Beroende på vilken inställning er grupp valt i Serviceobjektsinställningar visas en guide som hjälper dig att lägga in ett nytt objekt.

Guide för skapade av serviceobjekt

När du är klar trycker du på knappen ”Spara” längst ned på sidan för att spara det nya serviceobjektet. Förutsatt att du har fyllt i det som krävs för att generera en service så kommer en fråga angående detta.

Alternativ 1

Ladda in ett register med flera serviceobjekt. Läs mer om hur du laddar upp register här.

Alternativ 2

Gå till Register – Kund. Leta reda på kunden. Scrolla längst ner på kundkortet och klicka på Lägg till. Välj Skapa serviceobjekt. Alla uppgifter om kunden läggs då till på serviceobjektet.

Alternativ 3

Gå till Register – Anläggning. Leta reda på anläggningen. Scrolla längst ner på anläggningen och klicka på Lägg till. Välj Skapa serviceobjekt. Alla uppgifter om anläggningen läggs då till på serviceobjektet.

Alternativ 4
  1. Gå till Service – Serviceobjekt.
  2. Tryck på knappen med symbolen ”+” höger om sökrutan.
  3. Fyll i de nödvändiga fälten.
    • Använd gärna guiden för att underlätta. Där får du beskrivning av de olika delarna.
  4. När du är klar trycker du på knappen ”Spara” längst ned på sidan för att spara det nya serviceobjektet.
Alternativ 5 – Klona

För att lägga till objekt kan du också klona ett befintligt serviceobjekt.

Samtliga inställningar kopieras. Objektet du klonar måste ha ett maskinnummer. Det nya objektet får samma maskinnummer som ursprungsmaskinen med ett löpnummer inom parentes. Klonerna är helt fristående från varandra och inga ändringar på en klon påverkar de övriga klonerna eller objektet från vilket man skapat klonerna.

Exempel: Objekt ett med maskinnummer 1232 klonas två gånger och dessa får nummer 1232(1) och 1232(2). Numret kan ändras genom att klicka på serviceobjektet och klicka på Ändra.

Du kan också genom att klicka Ändra flytta klonen till annan kund eller anläggning utan att det påverkar det ursprungliga objektet.

Knappen Klona hittar du längst ner på detaljvyn för serviceobjektet. En ruta kommer upp där du kan ange hur många kloner du vill skapa.

Att kunna klona är en användarrättighet.

Alternativ 6 – Skapa en nytt serviceobjekt direkt på en serviceorder.

Om du hos kunden upptäcker ett serviceobjekt men som inte redan är inlagd lägger du snabbt till det genom att klicka på ÄndraServiceordern eller Serviceprotokollet. Under Serviceobjekt klickar du på + Lägg till serviceobjekt och sedan på + Skapa serviceobjekt. En popup öppnas där du fyller i de uppgifter du har om objektet.

När du klickat på +Lägg till serviceobjekt, klickar du på + Skapa serviceobjekt.
I popupen fyller du i de uppgifter du har om objektet.

När du sparat serviceobjektet

När du sparat serviceobjektet kan du också välja status på serviceobjektet och lägga till taggar förutsatt att ni aktiverat dessa funktioner.

Här kan du läsa mer om serviceobjektsstatus.

Läs mer om taggar här.

Lägg till order

Klicka på Lägg till om du vill lägga till en ny order, lägga in en felanmälan, skapa ett avtal eller en offert direkt på serviceobjektet.

När du lägger till en order från objektet skickas även kontaktpersonen med till ordern.

Senast uppdaterad 26 oktober 2025
Hittade du vad du sökte i artikeln?

Fler artiklar i ämnet

Behöver du hjälp?
KONTAKTA SUPPORTEN