25-07-31 – Nyheter för timer, servicemall, restorder, makulera, söktips mm
Innan du börjar jobba – starta en timer
Vill du starta en timer för att registrera resa och/eller arbete på en arbetsorder eller serviceorder?
Gör så här:
Gå till den order du ska jobba med (arbets- eller serviceorder). Klicka på Starta timer.

Rutan för timers öppnas. Välj Påbörja resa eller Påbörja arbete. Eventuellt kan du behöva uppdatera sidan för att se att timern är igång.
Ett rött ! (utropstecken) visar att du har en timer igång.
När du sedan är klar med resan/arbetet klickar du på länken Starta timer igen eller timer-symbolen och väljer Avsluta. Klicka på det uppdrag eller Övrigt som tiden ska kopplas till. Klockslagen finns nu registrerad på ordern.
Väljer du att starta en timer på detta sätt gör du det innan du klickat på Ändra eller Utför service.
Ny inställning på servicemallar – Kräv bild på en servicepunkt
När du skapar en ny servicemall
Klicka på bildsymbolen för att välja att en bild ska krävas när du utför en service.
När du redan har en servicemall och vill lägga till denna funktion
Gå in på servicemallen och klickar Ändra. Klicka på bildsymbolen och spara ändringen.
Vill du att ändringen ska slå igenom på alla ställen där mallen används (serviceobjekt och serviceordrar) klickar du på Uppdaterade länkade servicepunkter.
Makulera serviceorder, serviceprotokoll och avtal
Klicka på Makulera längst ner på sidan. En popup öppnas där du anger anledning till makuleringen. Texten du fyller i visas med rött längst upp på ordern/protokollet/avtalet.
Makulerar du en serviceorder makuleras också alla serviceprotokoll kopplade till ordern.
Du kan makulera enskilda protokoll utan att det påverkar serviceordern.
Att få makulera är en rättighet som behöver ställas in per funktion (under rubrikerna Service, Serviceprotokoll, Avtal) på de användare som ska kunna makulera.
Makulerade protokoll kan sökas fram via filterfunktionen.
Generera restorder – men behåll alla artiklarna på originalordern
Hittar du inte det du söker?
Ta hjälp av systemets söktips-funktion. Klicka på ? i sökrutan så får du tips för bättre träffar. Hjälpfunktionen finns på alla ställen där du kan söka ordrar.
Skicka sms/e-post direkt från serviceprotokoll
Nu kan du skicka sms direkt från ett serviceprotokoll. Scrolla längst ner på sidan till länken E-mail / SMS. Sätt markören i fältet för telefonnummer. De telefonnummer du lagt in på kunden visas. Fyll i ett meddelande till kunden och klicka på Skicka.
Att kunna skicka sms är inte en standardfunktion utan kräver avtal med oss. Kontakta oss om du vill aktivera funktionen. Funktionen är endast tillgänglig för svenska kunder.
Skriv ut med egen mall på fler ställen
Du kan nu välja dina egna utskriftsmallar även på samlingsfunktionen för Arbetsorder och Serviceprotokoll.