25-10-06 – Slå ihop AO, beroende i servicemall, ny Fortnox- och serviceobjektsinställning samt EDI- och signaturändring
Slå ihop Arbetsorder
Har du admin-rättighet kan du se och använda funktionen Slå ihop på arbetsorder. Det ger dig möjlighet att slå ihop två ordrar när det råkat bli dubbletter eller om du vill lägga ihop två jobb på samma order.

Lägg till beroende på en servicemall
Du kan nu visa eller dölja en servicepunkt baserat på värdet i en annan servicepunkt – vi kallar det ”Beroende”.
Ska du skapa en ny mall finns instruktioner här. Är det en redan skapad servicemall klickar du på Ändra längst ner på mallen.
Följ instruktionerna och ta hjälp av exemplen som du hittar HÄR.

Ange beräknad tid för service
I inställningarna du gör för ett serviceobjekt kan du ange beräknad tidsåtgång i dagar, timmar och minuter. Inställningen gör du under serviceintervallet på ett serviceobjekt.
Läs mer om tidsåtgång i artikeln Lägg till serviceobjekt
Ny Fortnox-inställning: Filtrera artiklar när order skickas
Med denna inställning öppnas en popup där du kan välja vilka artiklar som ska skickas med till ordern i Fortnox. Standard är att alla är markerade och du bockar ur de artiklar som inte ska skickas. Klicka sedan på Skicka.
Notera att ingen information anges på ordern om vilka artiklar som skickats med.
Admin-rättighet krävs för att ändra denna inställning.
Läs mer om integration med Fortnox här.
Ny serviceobjektsinställning – Ta bort ordrar vid inaktivering
Om denna markeras tas alla ordrar kopplade till serviceobjektet bort när du inaktiverar objektet.
Admin-rättighet krävs för att ändra denna inställning.
EDI-inställningen ”Uppdatera bruttopriset från EDI”
Vi har gjort en ändring så om ni får in artiklar via EDI från en leverantör där brutto-priset är 0 eller inte finns läggs ert standardpåslaget på nettot.
Om priset är samma som nettot kommer brutto-priset att uppdateras med ert standardpåslag.
Finns inte artikeln i ert artikelregister läggs den till. Tidigare har detta gjorts först när en order har öppnats.
Admin-rättighet krävs för att välja inställningar (Artikelinställningar) för uppdatering av priser via EDI.
Angående signaturer
Vi har sett över hur signaturer visas på serviceprotokoll för att få bort de långa listor med signaturer som uppstod i vissa lägen. Sammanslagna protokolls signaturer hamnar nu i respektive serviceobjekts-box.
Använder ni klarmarkering ser du datum för klarmarkering för varje tilldelad användare genom att hålla muspekaren över den gröna bocken.