Arbeta offline

Den här inställningen används för att spara tilldelade ordrar och register på din lokala enhet när du måste arbeta på ställen som saknas mobilnät och Wi-Fi.

Vad kan du göra offline?

Du kan utföra tilldelade ordrar, fylla i alla uppgifter, inkl. artiklar och se uppgifter om kunden/anläggningen.

Du måste vara tilldelad en order för att kunna arbeta med den offline.

Vad kan du inte göra offline?

  • Lägga till eller ändra i kunduppgifter.
  • Logga ut och logga in igen.
    Loggar du ut avaktiveras offlineläget. Är du då i ett läge där du inte når nätet kan du inte logga in igen och därmed inte använda appen. Som en påminnelse om detta får du en popup med en varning att inte logga ut.
  • Arbeta inte för länge utan nät, då det finns en begränsning i hur mycket som kan lagras lokalt i din mobil. 

Aktivera funktionen

Klicka på ditt användarnamn för att komma till Kontoinställningar. Under Inställningar markerar du Aktivera offlineläget.

Nu laddas alla dina tilldelade ordrar ner på din enhet samt de register som stöds. Detta tar en stund så ha tålamod!

Behöver du senare aktivt synka om ordrarna eller är osäker på om alla ordrar laddats ner så kan du klicka på synk-symbolen nere till vänster i mobilen (nr 1).

En popup visar nedladdningen (nr 2). Har du många ordrar som ska synkas tar detta en stund.

Innan du går offline/tappar nätet

Kontrollera att du är tilldelad ordern du ska arbeta med.

Medan du arbetar

En symbol i högra hörnet visar dig att ordern är sparad lokalt på din enhet. det innebär att du kan arbeta med den utan att ha mobiltäckning eller wi-fi.

En nedladdningsymbol i högra hörnet i detaljvyn berättar vilka ordrar som är nedladdade.

Gå in på de order du ska jobba med och klicka på Utför (för serviceorder) eller Ändra (arbetsorder). Snabbtillägg kan inte användas när du jobbar offline.

Det du fyller i sparas tillfälligt på din enhet, även om du lämnar den ordervyn.

OBS! Klicka inte på Spara.

Kundsignering

Använder du kundsignering?

  1. Klicka på Kundens signatur och låt kunden signera.
  2. Klicka på Signera och signera själv.
  3. Klicka därefter på Spara.
  4. Du får upp ett meddelande om att du är offline. Klicka på Ok.

När du har nät/wifi igen

VIKTIGT! Utför detta på samma enhet som den du arbetat offline på.

notifikation
  1. Klicka på denna symbol. Dina ordrar listas som Ej slutförd service.
  2. Klicka på länken (texten) så kommer du till ordern.
  3. Du får frågan om du vill ladda osparade ändringar – svara Ja.
  4. Klicka på Spara.
  5. Gör så med alla dina ordrar du jobbat med offline.

Senast uppdaterad 8 maj 2025
Hittade du vad du sökte i artikeln?

Fler artiklar i ämnet

Behöver du hjälp?
KONTAKTA SUPPORTEN