1. Hem
  2. FAQ

FAQ

Artiklar

  • Varför går det inte att ta bort en artikel från objektet?

    Delar hämtas från serviceintervallet så det är där du gör dina ändringar av delar (artiklar).
    Klicka på Ändra, scrolla ner till serviceintervallet och öppna fliken Delar. Klicka på röda krysset för att ta bort artikeln.
    Glöm inte spara.

  • Varför uppdateras inte senast-ändrad-datum när jag importerar en ny prislista?

    När man uppdaterar priset på en artikel genom att ladda upp ett artikelregister så uppdateras datum under rubriken “senast ändrad” i listläget.

    Men om du går in på en artikel så anges det senaste datumet du gjorde en ändring på artikeln i artikelposten. Ändringar listas i Historiken, vilket inte en uppdatering via import gör.

  • När skrivs moms ut?

    Moms skrivs ut på ordrar och utskrifter när kunden INTE har ett organisationsnummer angivet på kundkortet. Detta gäller AO, SO, FO och Offert.

    Förutsatt att moms är angivet på artikelnposten.

Tidsrapport

  • Jag vill ta ut en tidsrapport för alla tekniker och för hela året. Hur gör jag?

    Längst ner i Tidsrapport finns en export-länk. Klicka på den. Välj datumintervall och klicka på Excel-knappen. Export-filen laddas ner till din dator.

    Tänk på tidsrapporterna måste vara sparade och attesterade för att komma med i exporten.

Lite av varje

  • Varför uppdaterad systemet inte mina ändringar direkt?

    Om du gör vissa ändringar som kan vara ”tunga” för systemet körs ändringen på natten istället för omedelbart. Nästa morgon kommer allt vara klart.
    Det kan t ex hända om du ändrar namnet på en kund eller byter färg på Ordertyp.

    Systemet rättar också lagersaldon med avseende på reserverat antal och korrigerar Att göra-listan.

    Så verkar en ändring inte slå igenom vänta tills nästa morgon och se om det rättat till sig. Om det ändå inte är rätt, kontakta oss så undersöker vi och rättar till felet.