25-07-16 – Nyheter angående egen status och egendefinierade fält

Ny rättighet

”Se alla egendefinierade statusar”

Valet finns för Arbetsorder och Service(order). Rättigheten är markerad som standard så du behöver endast agera om någon tekniker INTE ska se er egendefinierade status.

Inställningen kräver admin-rättighet.

Så här ser det ut om du valt datum.

TYP på egendefinierade fält

alla egendefinierade fält kan du välja om innehållet i fältet ska vara text, nummer eller datum. Väljer du nummer kan du inte skriva text, bara nummer och för datum visas en kalender där du väljer dag.

Som standard är text valt för alla dina redan skapade egendefinierade fält.

Inställningen kräver admin-rättighet.

Läs mer om egendefinierade fält här.

Egen status på serviceobjekt

Nu kan du skapa egna statusar för serviceobjekt. Gör så här:

Steg 1:

Steg 1 och 2 kräver admin-rättighet.

  1. Gå till Gruppinställningar – Serviceobjektsinställningar.
  2. Skriv in det uttryck du vill använda på din status i fältet ”Namn”.
  3. Välj färg genom att klicka på den blåa färgrutan. Färgen visas som en prick framför statusen.
  4. Fyll eventuellt i en beskrivning för att förtydliga vad statusen innebär. Beskrivningen visas i popupen när du väljer status och när du håller muspekaren över en status.
  5. Spara

Steg 2:

Välj om signatur ska krävas för att få ändra status genom att under Vyinställningar bocka för ”Kräv signatur statusförändring”.

Steg 3:

På serviceobjektet väljer du sedan Status genom att klicka på länken ”Byt status”.

Beroende på vilka inställningar som gjorts kan du behöva signera statusförändringen.

Välj status i popupen.
Klicka på Spara.

Status visas också på ordrar under serviceobjektet.