25-01-16 – Egenkontroll på serviceobjekt, nya inställningar för serviceobjekt, AO och beställare, csv ändrat till Excel samt nytt filtreringsval i Att göra

Så här ser första sidan av guiden ut när du lägger till ett nytt serviceobjekt.

Nya serviceobjektsinställningar

”Visa tilläggsguiden för nya serviceobjekt”

Denna inställning är för er som aldrig använder guiden för att lägga till ett serviceobjekt. Ni slipper då popupen som frågar om guiden ska användas.

Den uppmärksamme ser kanske att vi också lagt till så man ser sina egendefinierade fält (det fältet som i bilden heter MY CUSTOM OBJECT FIELD) i guiden.

Admin-rättighet krävs för att göra denna inställning.

”Tillåt anonym åtkomst”

Med detta alternativ kan vem som helst scanna en QR-kod och komma direkt till en begränsad information om ett serviceobjekt.

Man ser inga länkar till ordrar, serviceintervall, avtal o dyl och kan inte ändra något.

Använd denna inställning med försiktighet!

Admin-rättighet krävs för att göra denna inställning.

Klicka på Lägg till egenkontroll. Listan med era egenkontroller öppnas.

Egenkontroll på serviceobjekt

Ytterligare en nyhet är att du kan lägga till en eller flera egenkontroller direkt på ett serviceobjekt. Du hittar funktionen längst ner på ett objekt.

Klicka på + Lägg till egenkontroll. Du kan förstås lägga till flera egenkontroller även här.

Här har vi markerat i filterinställningar för Att göra – Visa bara Idag.

Att göra – Filter för ”Idag”

Sedan tidigare har du kunnat välja att filtrera på denna månad, nästa månad och denna vecka. Nu kan du också välja att filtrera på idag.

Har du koll på hur man använder filter och sparar egna filter?

Läs mer här om att ställa in filter.

Läs mer här om att spara filter.

Excel eller csv-filer för export-filer?

På sidan Gruppinställningar och modulinställningen Gruppinställningar kan du nu välja om exporter från systemet ska göras till Excel. Om urbockad får ni filerna i csv.

CSV har varit standard tills nu men nu är det alltså Excel som är standard. Fortfarande är det några ställen där csv lever kvar, men det ska snart vara tillrättat.

Admin-rättighet krävs för att göra denna inställning.

Ny kundinställning

Ska det alltid läggas till ett kostnadsställe på ordrar? Ställ in detta under Gruppinställningar – Kundinställningar.

Markera valet Kräv kostnadsställe på ordrar under rubriken Gruppinställningar.

Admin-rättighet krävs för att göra denna inställning.

Ny Arbetsorderinställning ang. beställare

Spara beställaren på anläggnings- och kundkort.
Denna är markerad som standard. Avmarkera om du inte vill att beställare ska sparas på kund eller anläggning.

Admin-rättighet krävs för att göra denna inställning.