Projekt-funktionen är under utveckling.
Under ett projekt kan du samla alla offerter, avtal, ordrar (serviceorder, arbetsorder, försäljningsorder) och läcksökningar (om ni använder den funktionen) kopplade till ditt projekt. För att anpassa projekt kan du skapa egendefinierade fält.
För att se funktionen behöver du ha användarrättigheter för Projekt.
Steg 1-2 kräver admin-rättighet.
Steg 1:
Ställ in rättigheter
Ställ in rättigheter för Projekt genom att klicka på användarens namn och välja Ändra rättigheter. Scrollar ner till ”Projekt” och markera vilka rättigheter användaren ska ha. Spara ändringen.
Steg 2:
Skapa egna fält och egen status
För att anpassa systemet efter era behov kan du skapa egendefinierade fält och ange begrepp för status. Fälten och statusförslagen skapar du i Modulinställningar – Projektinställningar.

Läs mer om egendefinierade fält här.
Steg 3:
Skapa ett projekt
Projekt hittar du under Utför.
- Klicka på + för att skapa ett projekt. Projektet får automatiskt ett löpnummer enligt en egen ordning som startar på 1.
- Ge projektet ett namn och fyll i en beskrivning. samt eventuellt Integrationsreferens och Budget (artiklar).
- Har du skapat egendefinierade fält visas de också här. Du kan välja mellan de inlagda förslagen eller skriva in egen text.
- Spara.

Steg 4:
Koppla ordrar, avtal och offerter till ditt projekt
Lägg till redan skapade ordrar, avtal och offerter på projektet genom att klicka på +-symbolen till höger om respektive funktion. Leta reda på orden, avtalet eller offerten och markera den så läggs den till i projektet.
Vill du härifrån skapa en ny order klickar du på + i popuprutan eller på själva projektet (markerad med rött i bilden nedan).
På alla ordrar mm som kopplats till projektet anges projektets namn med länk till projektet så att du tydligt ser kopplingen.

Verifikat
Verifikat används för att skapa händelser i er bokföring om ni t. ex. använder er av faktureringsmetoden Successiv Vinstavräkning (SVA).

För att skapa ett verifikat klickar du på + (blåa plussymbolen längst till höger). En popup öppnas där du väljer datum och vilka bokföringskonton som skall öka/minska i debet/kredit, samt vilket belopp.
Systemet kommer automatiskt att föreslå den sista dagen i föregående månad, samt ett belopp som är summan av de ej redan SVA:ade eller fakturerade nettobeloppen, multiplicerat med faktorn av ”Fastprisavtal” delat med ” Estimerad projektkostnad”.

Verifikatet dyker sedan upp i ert ekonomisystem (ERP).
Gäller Fortnox: Du behöver ha angivit en verifikatserie i inställningarna för integrationen med Fortnox för att koppla ett verifikat till projektet. En popup med ett meddelande visas om du glömt detta.
Kalendern
I kalendern visas offerter kopplade till projektet med leveransdatum samt bokningar på ordrar.

Dokument
Samla alla dokument som hör till projektet. Klicka på +-symbolen för att skapa mappar för dina dokument.
Läs mer om att ladda upp dokument och bilder till mappar.
Projektinställningar
För att hantera projektinställningar krävs admin-rättighet.