1. Hem
  2. Artiklar
  3. Inköpsorder
  1. Hem
  2. Ordrar
  3. Inköpsorder

Inköpsorder

Under Inköpsorder hanterar du era inköpsordrar. Du kan snabbt lägga till en inköpsorder, skicka iväg den via epost, skriva ut den, ladda upp bifogade filer mm. Om ni använder funktionen Lager kan du också skapa en Inleverans till valt lager direkt från Inköpsordern.

Filtrera sökning
Sök inköpsorder

Klicka på denna knapp för att filtrera din sökning.
Exempel: välj de som är tilldelade dig, avgränsa på datum, kund mm.

Vill du använda samma filter fler gånger kan du välja att Spara inställningarna (längst ner till höger i rutan). Läs mer om att Spara som favorit.

Under ordernumret hittar du Ordermärkningen. Det går också att söka på ordermärkningen.
Det finns tre vägar att skapa en inköpsorder.

  1. Under menyn Inköpsorder i fliken Utför.
    Klicka på + för att skapa en inköpsorder.
  2. Lägg till inköpsorder direkt via en Arbets- eller Serviceorder.
    Lägg till de artiklar på ordern som behöver beställas.
    Klicka på symbolen varukorgen så skapas en inköpsorder automatiskt. Du kan välja att lägga till ordern på en befintlig Inköpsorder eller skapa en ny,
    Så här ser symbolen ut:

    Du kan också ladda ner listan på artiklar (csv-fil) att köpa in.
    Så här ser den symbolen ut:
    En pil neråt mot en dator som betyder Ladda ner
    Om ni har funktionen Lager och om du på artikeln som ska beställas inte angett lager kommer du att behöva plocka bort artikeln manuellt vid inleveransen till ett lager.

3. Via ett Lager klickar du på Beställ bristande.

När du beställer bristande läggs på ordern till det antal som fattas upp till beställningspunkten. Dvs har du satt beställningspunkten till 10 och har 8 i lager så beställs 2 på Inköpsordern.

Ändra

Vill du ändra i en Inköpsorder går du till Inköpsorder i menyn. Sök reda på ordern, klicka på kugghjulet i högra delen av inköpsordern och välj Ändra.

Kommentar

Lägg till kommentarer genom att klicka på + Lägg till kommentar.
För att ändra/ta bort kommentaren klicka på pennan.
Kommentarer kan inte läggas till eller editeras när du valt att öppna (klickat på Ändra) på inköpsordern.

Kommentarsfält

Förvalt är att kommentaren är intern (dvs visas inte för kunder och på utskrifter). Klicka ur kryssrutan om kommentaren ska visas. Kryssrutan syns när du klickat på + Lägg till kommentar eller på pennan. Om Intern kommentar inte är markerad läggs texten (visas för kund) till efter ditt användarnamn.

Skicka

För att skicka iväg ordern klickar du på Skicka e-post. Systemet skapar då en pdf som kan epostas och öppnar ett popup-fönster.

Systemet hämtar först leverantörens e-post, om inte det finns hämtas epostadress till kontaktperson hos leverantören och om det inte heller finns tas e-postadressen ni angett i Inköpsorderinställningar. Du kan också fylla i en e-postadress.

Så här ser det ut när du skickar en inköpsorder via mobilen.
Status

Precis som i övriga ordrar ser du status på dina inköpsordrar genom färgmarkeringarna: Grönt för Skapad, orange för Skickad och blå för Klar.

Du kan också välja att markera en order som klar eller skickad genom att klicka på Sätt som klar och Sätt som skickad.

Information till administratörer

För att en användare ska se Inköpsorder behöver du logga in med ett administratörskonto och lägga till rättigheten på valda användare.

Rättigheterna för användare som berör inköpsorder:

Visa, Ändra, Skapa, Ta bort, Skicka, Ta bort uppladdade filer.

Mer info om hur du hanterar rättigheter för användare finns här.

Under Gruppinställningar – Inköpsorderinställningar anger du en standard-e-postadress för sändning av inköpsordar samt skapa beskrivningstexter för Prioriteringsförslag.

Senast uppdaterad 3 april 2024

Hittade du vad du sökte i artikeln?

Fler artiklar i ämnet

Behöver du hjälp?
Vi hjälper dig.
Kontakta supporten