1. Hem
  2. Kom igång
  3. Skapa egendefinierade fält
  1. Hem
  2. Smarta funktioner
  3. Skapa egendefinierade fält

Skapa egendefinierade fält

Som administratör kan du lägga till egna fält för Arbetsordrar, Serviceorder, Kund, Anläggning, Försäljningsorder och Offert. På så sätt anpassar du Serviceprotokoll efter era specifika behov.

Lägger du till förslag på innehåll i fältet visas dessa i en dropdown-lista. På så sätt får ni en formalisering av uttryck som används. Det går dock alltid att skriva in valfritt uttryck/ord i fältet även om du satt förslag på innehåll i fältet.

Bild 1: Här ser du var egendefinierade fält (3 st i denna order) hamnar på en Arbetsorder.

Så här gör du:

  1. Logga in med admin-rättigheter.
  2. Under Gruppinställningar – Modulinställningar finns flera val. Klicka på den funktion du vill lägga till egendefinierade fält på: Arbetsorderinställningar, Avtalsinstälningar, Serviceorderinställningar, Kundinställningar, Anläggningsinställningar, Offertinställningar, Försäljningsorderinställningar...
  3. Klicka på + Lägg till Egendefinierade fält.
  4. Skriv in den rubrik du valt för fältet.
  5. Välj inställningar (se mer under rubriken Inställningar)
  6. Fyll i eventuella Förslag för fältet. Förslagen visas i en dropdown-lista på ordern e dyl.
  7. Spara.
Bild 2: Lägga till egna fält på arbetsorder.

Ändra ordning

Om du skapat flera egendefinierade fält på en funktion kan du välja i vilken ordning de ska läggas på själva posten. Med hjälp av de gröna upp/ner-pilarna sorterar du snabbt fälten till önskad ordning.

Ta bort?

Vill du inte använda fältet längre klickar du på röda krysset i övre högra hörnet. På ordrar där fältet använts finns informationen kvar men det läggs inte längre på nyskapade ordrar.

Inställningar

Visa i listan

Innebär att informationen i fältet visas i listvyn – dock på lite olika sätt:

  • I kundregister – under Kontaktpersoner.
  • I anläggningsregistret finns ”Egendefinierade fält” som en kategori i den detaljerade listvyn. Har du valt Anläggningsinställningen ”Visa i listan” visas innehållet i fältet där samt i listvyn. Se bild 3.
  • I arbets- och serviceorder – inom parentes efter kund alt anläggningen på listvyn.
Dölj för kundanvändare

Fältet/informationen i fältet visas inte för inloggade kundanvändare.

Bild 3: Inställningen på Anläggning ”Visa i listan” gör att innehållet i ett egendefinierat fält visas i listvyerna.
Hämta data från integration

Gäller endast integration med IFS eller Xpos. Vissa förbestämda namn på det egendefinierade fältet måste användas. Kontakta oss för att få mer information.

Lägg inte till FÖRSLAG här om ni valt Hämta data från integration om ekonomisystemet har förslag. Dessa båda listor på förslag kommer annars att överlappa på ett dåligt sätt.

Tvingande

Teknikern måste välja ett av ”förslagen” för att kunna spara ordern.

Inkludera i Undergrupper

För Arbets- och serviceorder, om ni har Undergrupper, kan du välja vilka undergrupper som ska se fältet.

Bild 4: När du lägger till egna fält i arbets- eller serviceorder kan du välja om de ska visas i undergrupper.
Gäller arbetsorder

Dessutom finns på arbetsorder Vyinställningar som kan göras – ”Ta med egendefinierade fält på PDF”.

Senast uppdaterad 5 april 2024

Hittade du vad du sökte i artikeln?

Fler artiklar i ämnet

Behöver du hjälp?
Vi hjälper dig.
Kontakta supporten