Statistik

Med Statistik-funktionen kan du ta ut statistik över arbeten ni utfört, förbrukning av artiklar och tid som lagts på en kund, en anläggning m m. Resultatet från dina sökningar i statistiken kan laddas ner i en csv-fil så att du kan till exempel kan bearbeta uppgifterna vidare eller använda i en presentation.

Möjligheterna är många och det finns alltid möjlighet att producera statistik – även retroaktivt.

Statistiken kan skräddarsys efter önskemål för att få fram det som är viktigt för er verksamhet. Kontakta oss för att aktivera Statistik.

Här beskrivs de olika delarna som finns i statistik idag.

Välj först vad du vill ha ut för typ av uppgifter:

  • Arbetsordrar
  • Serviceprotokoll
  • Artiklar
  • Tid
Bild 1: Gör ditt sökurval. Exemplet är från grupp som har använder allt från Egendefinierad status till Arbetsordertyper.

Du kan filtrera på:

  • Tidsintervall
  • Kund
  • Anläggning
    För att söka på anläggning måste du ange kunden också.
  • Serviceobjekt
    Välj först kund så får du upp en lista över kundens objekt.
  • Modell
  • Kategori – se mer i nästa stycke.
  • Typ av ordrar
  • VISA ENDAST ger dig möjlighet att filtrera på en mängd olika status såsom Klara för fakturering, signerade, tilldelade osv.
  • Datumintervall.
    Dag räknas från 00:00:01 till 23:59:59.

Beroende på vad ni använder er av visas också:

  • Undergrupper
  • Egendefinierad status
  • Taggar
  • Ordertyper
  • Certifikat

Kategori

Kategori används t ex för att ta fram information om en viss sorts modell hos en eller flera kunder. För att identifiera sådan lägger ni ihop dessa serviceobjekt i en kategori. Klicka på +Lägg till kategori.

Bild 2: Lägg till kategori.

Den här funktionen kan användas t ex för att se om ni har modeller som ofta får samma sorts problem.

TYP

När du valt typ kan du ta fram lite olika saker.

Arbetsordrar

Här finns ytterligare ett antal filter att ställa in för att få ut just den statistik ni behöver.

  • Visa makulerade 
  • Visa signerade 
  • Visa fakturerade 
  • Visa antal åtgärder 
  • Visa antal beställda delar 
  • Visa inställelsetid 
  • Visa slutförelsetid

Resultatet visas i en tabell, i en sammanställning samt en csv-fil att ladda ner för vidare bearbetning. Tips på hur du konverterar en csv-fil till xlms finns här.

Välj sortering genom att klicka på rubrikerna. En pil visar vilken sortering som görs (se svarta trekantiga pilen i bild 3).

Vill du granska en enskild order klickar du på ordernumret i listan.

Serviceprotokoll

Listar alla serviceprotokoll och artiklarnas brutto och netto på dessa. Totaltid är summan av alla tidsartiklar som finns på serviceprotokollet.

Vill du endast se tid på Serviceordern? Välj att visa kategori Totaltid i listvyn för Serviceorder. Klicka på +-tecknet till höger över listan och markera Totaltid.

Artiklar

Alla artiklar summerade från alla ordrar med information om antal, brutto och netto under en vald tidsperiod listas. Summering visas längst ner under artiklarna. Där finns också en knapp för att ladda ner listan som csv-fil.

Vill du ändra sorteringen klickar du på rubrikerna (ARTIKELNUMMER, BESKRIVNING, ANTAL …). En pil visar vilken sortering du valt. I exemplet nedan är listan sorterad på beskrivning i alfabetisk ordning från A (siffror först) till Ö.

För att få mer information om när en artikeln ha använts gör så här:

  1. Markera en artikel så raden blir blå.
  2. Klicka därefter på symbolen för grafverktyget (markerat med en röd ruta i bilden nedan)
Bild 3: Sortera efter dina behov

Så här ser en graf ut.

Dra i reglagen för att ändra vilket tidsintervall du vill se.
Tid

Här kan du ta ut tid per användare inklusive externa resurser, se arbetad tid, ledigheter mm. Tiden visas i ett diagram och i siffror. Du kan välja flera användare.

Markera vilka användare du vill ta ut statistik för.

Gör du ändringar i urvalet uppdaterar du genom att klicka på knappen Uppdatera ovanför listan med användarna.

Den blåa linjen visar antal tim per dag.
Den gula visar genomsnittligt antal timmar per dag.

Under grafen ser du en sammanställning och summering av tid för användaren/användarna. Datum för just denna sökning på ”Technician KD” var 15 jan – 27 jan = 9 arbetsdagar och 4 lör/sön vilket ger 13 dagar.
Teknikern har arbetat en lördag.
Inlagd arbetstid i användarinställningar är 8 tim/dag.

Sammanställningen kan laddas ner som en csv-fil. Klicka på symbolen csv till höger på sidan.

Senast uppdaterad 28 januari 2025
Hittade du vad du sökte i artikeln?

Fler artiklar i ämnet

Behöver du hjälp?
KONTAKTA SUPPORTEN