När en medarbetare slutar inaktiverar du hens användare.
Inaktivera innebär att användaren finns kvar i systemet men ni betalar inte licens för användaren (uppsägning av licens).
Genom att inaktivera eller aktivera själv behöver du inte anmäla att en medarbetare/användare har slutat eller börjar. Systemet hanterar detta automatiskt så att ni alltid debiteras rätt antal licenser.
Att lägga till och ta bort användare kräver admin-rättighet.
Gör så här:
- På sidan Gruppinställningar finns alla era användare.
- Klicka på användarnamnet du vill ta bort/inaktivera.
- Välj Inaktivera.
- Användarnamnet blir rött och flyttas till rubriken Inaktiverade.
All historik för användaren sparas. Vid behov (pga GDPR t ex) kan användarens namn anonymiseras så ni ändå kan behålla historik och spårbarhet. Kontakta oss så fixar vi det!
Skulle medarbetaren börja jobba igen är det bara att klicka på användarnamnet och välja Aktivera.
Ta bort användaren från filterlistor
En inaktiverad användare visas fortsatt i olika filterlistor under ”VISA TILLDELADE TILL” för att användarens tilldelade ordrar ska kunna sökas fram lätt Vill du inte se en inaktiverad användare i filterlistorna behöver du innan inaktiveringen klicka ur rättigheterna att Tilldela.
Klicka på användarens namn och sök på Tilldela, avmarkera rättigheten och spara ändringen. Tänk på att rättigheten Tilldela finns på flera funktioner.
Har du redan inaktiverat en användare kan du tillfälligt aktivera användaren igen för att kunna göra denna inställning. Så fort du är klar inaktiverar du igen.