Under konto/användarinställningar väljer du hur du vill få meddelande om tilldelade ordrar, kan ändra lösenord, se din aktivitetslogg, välja startsida mm.

Klicka på ditt användarnamn som finns i övre högra hörnet, om du använder en dator, eller längst ner i menyn, om du använder en mobil enhet (se bild 1).
Du kan ändra namn och lösenord, koppla samman med ett googlekonto, ladda upp foto på dig själv och se din Aktivitetslogg. I loggen sparas alla dina aktiviteter i systemet.
Vilka inställningsmöjligheter du ser beror på vilka rättigheter du har. Har du frågor om det prata med er administratör.
Glömt lösenord + Nytt adminkonto
Har du glömt ditt lösenord eller tilldelas ett admin-konto, klicka på länken ”Har du glömt ditt lösenord?” i inloggningsrutan. Fyll i det konto som återställningen gäller. Meddelandet med återställningslänk kommer till e-postadressen kopplat till ditt användarkonto (dvs ditt användarnamn) – även om det gäller ett admin-konto.
När du som ny kund skapar ett konto/grupp på Serviceprotokoll.se skapas automatiskt ett användarkonto och ett administratörskonto. Lösenordet är detsamma för båda tills du själv ändrar för något av kontona. Byter du lösenord på ett av kontona ändras inte det andra kontots lösenord.
Byta grupp
Är du administratör för flera grupper/företag? Klicka på Byt grupp som finns längst ner på sidan. Du kommer då till startsidan – Välj portal – och kan välja vilken grupp du vill ändra grundinställningar mm för. Läs mer om administratörsinställningar här.
Inställningar som kan göras

Välj startsida
Ändra vilken din startsida ska vara när du loggar in i serviceprotokoll.se. Ingår du i flera grupper kan du välja startsida för varje enskild grupp. Förvald startsida är Att göra. Har ni valt att inte använda Att göra är startsidan Arbetsorder.
Admin-konton kan inte ändras och kommer alltid till sidan Gruppinställningar.
Använd lokal databas (Offline-läge)
Den här inställningen används för att spara register på din lokala enhet. Om kryssrutan är ibockad kommer de register som stöds att laddas ned och lagras lokalt på din enhet. Det innebär att du kan komma åt t ex Att göra-listan och dina inställningar i listvyer även om du inte har Internet-åtkomst.
Tänk på att du måste ha varit inne på en order innan du ”tappar” Internet-åtkomsten för att den ska kunna laddas ner till din enhet!
Genom att gå in på en order och klicka på Utför innan du går offline, kan du utföra ordern, fylla i alla uppgifter, se uppgifter om kunden mm. Det du fyllt i sparas tillfälligt på din enhet, även om du lämnar den ordervyn. När du sedan kommer åt internet igen går du in på ordern igen och klickar på Spara. Du får en notifikation om att du har en ej sparad order.
Arbeta inte för länge utan nät, då det finns en begränsning i hur mycket som kan lagras lokalt. Avaktivera Lokal databas när du inte har behov av att kunna jobba utan nät.
Notifikationer

Notifikationerna visas uppe i övre högra delen av skärmen när du är inloggad i systemet. Dessa är standard och kräver ingen inställning av dig.
Klicka på symbolen så ser du alla dina notifikationer. Ta bort en notifikation genom att klicka på det röda krysset.
Läs mer om symbolerna i huvudet.
Skicka epost vid notifikation
Skickar ett e-postmeddelande till din e-postadress när en ny notifikation skapas. Om du blir tilldelad en order eller om du är tilldelad en kundanvändare som lägger in en felanmälan skickas alltid ett e-postmeddelande.
Övriga e-postmeddelanden ställer du in under Notifikationer.
Skicka SMS vid notifikation
Aktiverar SMS-notifikationer. Skriv in ditt mobilnummer i fältet Telefon. Numret måste anges med landskod med ett ”+” före.
Vilka meddelanden du vill ha ställer du in under Notifikationer.
Skicka pushnotis vid notifikation
Aktiverar pushnotiser för din enhet. Detta gör det möjligt för systemet att skicka notifikationer även när du inte är inloggad i systemet.
OBS! Detta fungerar bara på vissa webbläsare och telefoner. Om rutan är “utgråad” så har du antingen nekat tillåtelse till notifikationer eller så stöds inte din webbläsare/telefon ännu.
Ställ in dina notifikationer
Om du valt att få notifikationer via e-post eller SMS ställer du in för vilka aktiviteter och ändringar du vill ha notifikationer under Notifikationer. E-post-meddelande/SMS skickar med information om vilken order det gäller och ev. kund.
”Avslutat/d” är en order när du klarmarkerat den.
Tänk på att ditt admin-konto inte skickar epost då det inte är en ”riktig” e-post.
Servicepåminnelse
Aktiverar en påminnelse i form av en notifikation. Den kommer att visas en vecka innan en planerad och obokad service inträffar. Servicepåminnelse kan fås på tilldelade serviceordrar eller på alla serviceordrar.
Här kan du också ställa in vilket fokus du vill ha när du lägger in artiklar – beskrivning eller artikelnummer.
Få en kopia när du skickar epost från systemet
E-post som du skickar ut från systemet får alltid din e-postadress som Reply-to. Vill du ha en kopia på mailet klickar du i här.
Språk
Systemet känner av vilket språk du valt för din dator/mobil. Vill du ändra så gör du det här, på sidan med dina kontoinställningar. Ändrar du språket ändras det för alla sidor och för alla funktioner. Tillgängliga språk förutom svenska är engelska, australienska, norsk, spanska, holländska och tyska.
Detta ändras INTE:
– texter som du själv skrivit på en order eller i era modulinställningar
– om du sparat en arbetsorder e dyl och sedan byter språk kommer inte ev. notifikationer kopplade till den ordern att översättas.
Koppla samman med ett googlekonto
Klicka på länken och följ instruktionerna. Du får frågan om vilket google-konto du vill koppla samman med och loggar in på det. Sammankopplingen gäller ca en månad.
När månaden närmar sig sitt slut kommer du att få en notifikation när du loggar in att synkningen upphör. För att aktivera synkningen igen klickar du bara på länken ”Koppla samman med Google-konto” igen.
Vilket konto du kopplat samman med och hur länge den gäller visas under ditt namn längst upp på kontoinställningar.
Information till administratörer
Rättigheter för användare som berör aktivitetslogg.
Visa alla