1. Hem
  2. Kontoinställningar
  3. Användarinställningar

Användarinställningar

Som administratör kan du lägga till arbetstid, anställningsuppgifter och göra inställningar var medarbetaren så visas mm.

Klicka på ett användarnamn och välj Ändra användarinställningar.

Under användarinställningarna anger du en medarbetares uppgifter så som:

  • arbetstid och rast
    Genom att ange uppgifterna här behöver du inte lägga in arbetstider när du bokar användaren på en order eller fylla i arbetstider i tidsrapporten.
  • Antal dagar till varning
    Visar en varning för användaren om antalet dagar sedan den senaste tidsrapporten överstiger detta nummer. Lämna fältet tomt för att stänga av funktionen.
    Kontrollen görs när du loggar in. 
  • Antal dagar till låst
    Låser användaren till Tidsrapportsvyn tills dess att tidsrapporten fyllts i om antalet dagar sedan senast ifyllda tidsrapport överstiger detta nummer. Det måste alltså vara det antal dagar du angett här i rad som inte rapporterats. Lämna fältet tomt för att stänga av funktionen.
  • anställningsnummer
    Krävs om ni vill koppla mot lönesystem som t ex Fortnox.
  • färg i planeraren.
    Färg på ny användare är som standard blå. Ge användaren en unik färg. Färgen visas i Planeraren – Kalender och som en rand i Resurs så du lätt ser vem som fått en order bokad på sig.
    OBS! Använder ni egna bokningstyper eller ordertyper finns inställningar som påverkar hur färgerna visas i Planeraren.
  • om användaren automatiskt ska tilldela sig själv nyskapade eller ändrade ordrar.
  • koppla användaren till en undergrupp.
    Då kommer den undergruppen automatiskt upp när teknikern skapar en order. Det går alltid att byta undergrupp på ordern.
  • ta bort från tilldela-listan
    Användaren ska inte kunna tilldelas ordrar och kommer då inte upp när du väljer i tilldelad-listan. Användaren är t e x en administratör som inte ska tilldelas ordrar.
  • ta bort från tidsrapport.
    Användaren visas inte i tidsrapporten.
  • ta bort från chatten:
    Användaren kan då inte få direktmeddelande i chatten.
  • mobilnummer
    Numret måste anges med ett + samt landsnumret och utan 0:an. +467xxxxxx

Kostnadsställe

Om ni har Fortnox kan du här ange kostnadsställe för användaren.

I inställningarna för integrationen med Fortnox behöver också denna markeras: Ta med användarens kostnadsställe på rader.
Då läggs kostnadsstället till på artikelraderna på ordern i Fortnox.

Notifikationer

Du kan också lägga in telefonnummer och ställa in om användaren ska få påminnelser och notifikationer via sms/eller e-post samt vilka notifikationer som ska skickas.

Denna del kan användaren själv också ställa in via sina Kontoinställningar. För att nå sina kontoinställningar klickar man på sitt användarnamn.

Senast uppdaterad 24 april 2024
Hittade du vad du sökte i artikeln?

Fler artiklar i ämnet

Behöver du hjälp?
Vi hjälper dig.
Kontakta supporten