1. Hem
  2. Kontoinställningar
  3. Kontoinställningar – Mitt konto

Kontoinställningar – Mitt konto

Under kontoinställningarna väljer du hur du vill få meddelande om tilldelade ordrar, kan ändra lösenord, se din aktivitetslogg, välja startsida mm.

Bild 1

Klicka på ditt användarnamn som finns i övre högra hörnet, om du använder en dator, eller längst ner i menyn, om du använder en mobil enhet (se bild 1).

Du kan ändra namn och lösenord, koppla samman med ett googlekonto, ladda upp foto på dig själv och se din Aktivitetslogg.

Vilka inställningsmöjligheter du ser beror på vilka rättigheter du har. Har du frågor om det prata med er administratör.

Ändra namn

För att ändra ditt namn scrolla längst ner på sidan.

  1. Klicka på Ändra namn.
  2. Sidan öppnar namnfältet så du kan ändra ditt namn.
  3. Klicka varsomhelst på sidan så sparas ändringen.

Du kan endast ändra ditt visningsnamn. Ditt användarnamn kan inte ändras. Behöver du det pga att företaget byter e-postadress t ex kontakta oss så hjälper vi dig.

Ändra lösenord

  1. Klicka på Ändra lösenord längst ner på sidan.
  2. Fyll i nuvarande lösenord.
  3. Fyll i det nya lösenordet
  4. Bekräfta
  5. Klicka på Ändra lösenord.

Aktivitetsloggen

Längst ner på sidan hittar du aktivitetsloggen. I loggen sparas alla dina aktiviteter i systemet, ett år listas som standard. Med admin-rättigheter för Aktivitetsloggen, Visa alla, kan du se allas logg-filer denna vägen.

Spara din signatur

Trött på att skriva signaturen? Spara din signatur i din kontoinställningar så läggs den till automatiskt.

Gör så här:

  1. Klicka på Skapa en signatur. Den vanliga signeringsrutan öppnas.
  2. Skriv din signatur.
  3. Spara.

Blir du inte nöjd är det bara att göra om.

Glömt lösenord

Har du glömt ditt lösenord klicka på länken ”Har du glömt ditt lösenord?” i inloggningsrutan. Fyll i ditt användarnamn. Meddelandet med återställningslänk kommer till e-postadressen kopplat till ditt användarkonto (dvs ditt användarnamn).

Byta grupp

Är du administratör för flera grupper/företag? Klicka på Byt grupp som finns längst ner på sidan. Du kommer då till startsidan – Välj portal – och kan välja vilken grupp du vill ändra grundinställningar mm för. 

Inställningar som kan göras

Vilka startsidor du kan välja på beror på vilka funktioner ni valt att använda.
Välj startsida

Ändra vilken din startsida ska vara när du loggar in i serviceprotokoll.se. Ingår du i flera grupper kan du välja startsida för varje enskild grupp. Förvald startsida är Att göra. Har ni valt att inte använda Att göra är startsidan Arbetsorder.

Admin-konton kan inte ändras och kommer alltid till sidan Gruppinställningar.

Använd lokal databas (Offline-läge)

Den här inställningen används för att spara register på din lokala enhet. Om kryssrutan är ibockad kommer de register som stöds att laddas ned och lagras lokalt på din enhet. Det innebär att du kan komma åt t ex Att göra-listan och dina inställningar i listvyer även om du inte har Internet-åtkomst.

Tänk på att du måste ha varit inne på en order innan du ”tappar” Internet-åtkomsten för att den ska kunna laddas ner till din enhet!

Är du osäker på vilka ordrar du öppnad och därmed sparat ner på din mobil eller dator? En nedladdningssymbol i högra hörnet i detaljlistvyn berättar vilka.

En symbol i högra hörnet visar dig att ordern är sparad lokalt på din enhet. det innebär att du kan arbeta med den utan att ha mobiltäckning eller wi-fi.

Genom att gå in på en order och klicka på Utför innan du går offline, kan du utföra ordern, fylla i alla uppgifter, se uppgifter om kunden mm. Det du fyllt i sparas tillfälligt på din enhet, även om du lämnar den ordervyn. När du sedan kommer åt internet igen går du in på ordern igen och klickar på Spara. Du får en notifikation om att du har en ej sparad order.

Arbeta inte för länge utan nät, då det finns en begränsning i hur mycket som kan lagras lokalt. Avaktivera Lokal databas när du inte har behov av att kunna jobba utan nät.

Notifikationer

Notifikationerna visas uppe i övre högra delen av skärmen när du är inloggad i systemet. Dessa är standard och kräver ingen inställning av dig.

Klicka på symbolen så ser du alla dina notifikationer. Ta bort en notifikation genom att klicka på det röda krysset.

Läs mer om symbolerna i huvudet.

Skicka epost vid notifikation

Skickar ett e-postmeddelande till din e-postadress när en ny notifikation skapas. Om du blir tilldelad en order eller om du är tilldelad en kundanvändare som lägger in en felanmälan skickas alltid ett e-postmeddelande.
Övriga e-postmeddelanden ställer du in under Notifikationer.

Skicka SMS vid notifikation

Aktiverar SMS-notifikationer. Skriv in ditt mobilnummer i fältet Telefon. Numret måste anges med landskod med ett ”+” före. Markera sedan Skicka SMS.
Du får en ett SMS som bekräftar att notifikationer är aktiverat.
Vilka meddelanden du vill ha ställer du in under Notifikationer.

Behöver du ändra nummer gör så här:

  1. avaktivera SMS-notifikationer
  2. ändra mobilnumret
  3. markera igen aktivera SMS-notifikationer
Skicka pushnotis vid notifikation

Aktiverar pushnotiser för din enhet. Detta gör det möjligt för systemet att skicka notifikationer även när du inte är inloggad i systemet.

OBS! Detta fungerar bara på vissa webbläsare och telefoner. Om rutan är “utgråad” så har du antingen nekat tillåtelse till notifikationer eller så stöds inte din webbläsare/telefon ännu.

Ställ in dina notifikationer

Om du valt att få notifikationer via e-post eller SMS ställer du in för vilka aktiviteter och ändringar du vill ha notifikationer under Notifikationer. E-post-meddelande/SMS skickar med information om vilken order det gäller och ev. kund.

”Avslutat/d” är en order när du klarmarkerat den.

Tänk på att om du använder ett gammalt admin-konto (admin.namn.namn@) inte skickar epost då det inte är en ”riktig” e-post.

En administratör kan ställa in vilka notifikationer du ska få. Det görs i så fall via Ändra användarinställningar.

Servicepåminnelse

Aktiverar en påminnelse i form av en notifikation. Den kommer att visas en vecka innan en planerad och obokad service inträffar. Servicepåminnelse kan fås på tilldelade serviceordrar eller på alla serviceordrar.

Här kan du också ställa in vilket fokus du vill ha när du lägger in artiklar – beskrivning eller artikelnummer.

Få en kopia när du skickar epost från systemet

E-post som du skickar ut från systemet får alltid din e-postadress som Reply-to. Vill du ha en kopia på mailet klickar du i här.

Språk

Systemet känner av vilket språk du valt för din dator/mobil. Vill du ändra så gör du det här, på sidan med dina kontoinställningar. Ändrar du språket ändras det för alla sidor och för alla funktioner. Tillgängliga språk förutom svenska är engelska, australienska, norsk, spanska, holländska och tyska.

Detta ändras INTE:
– texter som du själv skrivit på en order eller i era modulinställningar
– om du sparat en arbetsorder e dyl och sedan byter språk kommer inte ev. notifikationer kopplade till den ordern att översättas.

Tidszon

Här kan du ställa in din tidszon.

Koppla samman med ett googlekonto eller outlook
Google
  • Klicka på länken längst ner på sidan ”Koppla samman med Google”.
  • Följ instruktionerna från Google. Google kommer att skriva en varning att appen inte är verifierad än. Klicka på avancerat och godkänn kopplingen.
  • Alternativ i Iphone: Kopiera länken, klicka på Kalendrar – Lägg till kalender – Lägg till abonnerad kalender. Här öppnas ett fält där du klistrar in länken.

För att aktivera synkningen igen klickar du bara på länken ”Koppla samman med Google-konto” igen.

Outlook

Gör så här:

  • Kopiera länken. 
  • Leta efter ”Lägg till abonnerad kalender” eller ”Prenumerera på kalender” i din kalendertjänst – vilket beror på vilken tjänst du använder. 
  • Klistra in länken i din kalendertjänst.

När månaden närmar sig sitt slut kommer du att få en notifikation när du loggar in att synkningen upphör.

Vilket konto du kopplat samman med och hur länge den gäller visas under ditt namn längst upp på kontoinställningar.

Information till administratörer

Rättigheter för användare som berör aktivitetslogg.

 Visa alla

Senast uppdaterad 15 april 2024

Hittade du vad du sökte i artikeln?

Fler artiklar i ämnet

Behöver du hjälp?
Vi hjälper dig.
Kontakta supporten