För att koppla Visma Administration med Serviceprotokoll.se så behövs det installeras en tjänst på den server ni har Visma på. Det behöver också öppnas en port i er router.
Behöver ni hjälp att installera tjänsten och konfigurera kontakta Robin Dorbell som är den som sköter detta hos oss. Vi behöver ha tillgång till en användare på er Visma (användarnamn och lösenord). Skapar ni en ny användare för detta behöver ni ha loggat in en gång med den användaren för att Visma ska aktiverar användaren.
Efter det skickar vi en fil som ni ska installera på den dator ni har Visma på.
Gör så här för att ställa in integrationen
- Gå till sidan Gruppinställlningar (kräver admin-rättigheter)
- Klicka på Lägg till integration, längst ner på sidan.
- Välj VismaSPCS i listan.
- Skriv in nyckeln (integrationslicens) som ni fått från Visma.
- Om ni har undergrupper väljer ni vilken undergrupp som ska kopplas till integrationen.
OBS! Detta sätter kunder för internfakturering för den här undergruppen. Fungerar bara om gruppen har flera integrationer med olika undergrupper och kommer att skapa en faktura mellan undergrupperna. För att detta ska bli rätt krävs att användarna också är kopplade till undergrupper. - Ange adress, företag och internfakturerad kund.
- Markera önskade inställningar (se listan nedan).
Inställningarna kan du ändra vid behov genom att välja integrationen på sidan Gruppinställningar och klicka Ändra. - Spara
INTEGRATIONSINSTÄLLNINGAR Visma SPCS
- Ta med serienummer
Om vald så inkluderas serienumret på serviceobjekten när en order skickas till Visma. - Lägg kostnadsställe bland orderrader
- Lägg kostnadsställe i referenskod
- Fråga vid tilläggning av nya artiklar
Fråga om artiklar som inte finns ska läggas till. Nya artiklar läggs annars alltid till. - Fråga vid tilläggning av nya kunder
Fråga om kunder som inte finnas ska lägga till. Nya kunder läggs annars alltid till. - Sätt som fakturerad vid sändning
- Ta med datum på åtgärd
- Sortera på åtgärder
- Ta med beskrivning och fel/orsak
Det går också att välja beskrivning eller fel/orsak. Se längre ner i listan. - Ta med serviceobjekt på orderrad
- Ta med inloggningstext
- Ta med servicepunktskommentarer
- Synka uppdaterade kunder
- Synka uppdaterade artiklar
- Synka försäljningsordrar.
Plockade ordrar i Visma förs över till serviceprotokoll.se och uppdateras därefter. - Synka inköpsordrar.
Utskrivna beställningar i Visma förs över till serviceprotokoll.se och lägger till leverantören i serviceprotokoll.se om den saknas där. - Ta med texten ”Serviceobjekt:”
- Ta med beskrivning
- Lägg ’tilldelad’ i vår referens
- Ta med kundnamn
- Ta med anläggningsnamn
- Sätt kontaktperson som Er referens
- Sätt AO/SO som orderrad
- Ta med ”Beskrivning: ”
- Använd anläggningsadress som leveransadress
- Ta med egendefinierade fält
- Ta med ”Åtgärder: ”
- Ta med fel/orsak
- Ta med ”Fel: ”
- Inkludera egendefinierad status
- Sätt signerad som vår referens
STANDARD KONTOKOD
Se mer på Vismas hemsida
STARTVÄRDE FÖR SERIENUMMER
Integration med Visma Business
Kontakta Robin för hjälp.
Integration med Visma Mamut
Kontakta Robin för hjälp.
Få med egna kommentarer till Visma
Vill ni ha ett fält för att få med egna kommentarer till Visma gör så här:
Under Arbetsorderinställningar och Serviceorderinställningar skapar du ett egendefinierat fält med namnet VISMA KOMMENTAR. Text som skrivs i fältet skickas med till Visma.
Lager och Visma
Manuella leveranser skapade i Visma synkas inte, däremot synkas manuella leverans i vårt lagersystem med Vismas. Så gör ALLTID manuella leveranser i vårt lagersystem om ni använder Vismas lager.