1. Hem
  2. Smarta funktioner
  3. Kommentarer på order

Kommentarer på order

Du kan lägga till kommentarer till en på order och offert. Kommentarerna kan ändras eller tas bort, visas för kund eller endast internt.

Du kan lägga till en kommentar på två sätt.

I listläget: Klicka på pratbubblan till höger på en order. Se bild 1 och 3.

I en öppen order: Klicka på +Lägg till kommentar. Se bild 2

Bild 1: I listan över ordrar ser du att det finns kommentarer genom siffran vid ”pratbubblan”. Se också bild 3. Där visas hur det ser ut om du klickat på pratbubblan.
Bild 2: Så här ser det ut när du öppnar en befintlig order. I Kommentarsfältet kan du snabbt lägga till, ta bort eller ändra en kommentar. Glöm inte klicka på spara-knappen under kommentarsfältet när du ändrat eller lagt till en kommentar.
Du behöver alltså inte klicka på Ändra-knappen för ordern.

Ändra kommentar

Klicka på pennan om du vill ändra eller ta bort kommentarer.

Vem ser kommentarer?

Kommentarerna visas inte automatiskt för kunden. Vill du låta en kund som är inloggad se kommentarerna kan du ändra det genom att avmarkera Intern. 

Texten (visas för kund) läggs till efter ditt namn i kommentarsfältet. Se exemplet i skärmdumpen nedan.

Bild 3. Så här ser det ut när du klickat på ”pratbubblan” för en AO eller SO i listan över ordrar. Samtliga kommentarer visas och genom att klicka på symbolen med en penna kan du ändra kommentaren utan att öppna ordern.

Kommentarer på utskrifter

Vill du att kommentarer ska följa med på utskrifter behöver du markera det i era inställningar under Utskriftsinställningar – ”Inkludera kommentarer i utskrift” på respektive funktion där du vill ha med kommentarer. Inställningsmöjligheten finns för:

  • Arbetsorder
  • Serviceprotokoll
  • Försäljningsorder
  • Offert

Kommentar på kund eller anläggning

Vill du ha en kommentar angående kunden och/eller anläggningen som i bildexemplet nedan aktiverar du (eller användare hos er som har admin-rättighet) Arbetsorderinställningen – ”Visa kundkommentar på order”. Denna inställning påverkar alla ställen där kundens namn visas.

Kommentaren hämtas från kundkortet och fältet Kommentar. Kommentaren visas inte för kunder på utskrifter eller om kunden har ett loggin.

Bild 4: Här finns kommentar både på kunden och anläggningen. Dessa visas inte för inloggad kund eller på utskrifter.

Kommentar på ett serviceobjekt

Lägger du en kommentar i fältet Kommentar på ett serviceobjekt visas kommentaren under serviceobjektets namn/beskrivning på ordrar, offerter och protokoll.

Bild 5: Här visas kommentaren som lagts på objektsposten.

Kommentaren följer inte med på utskrifter av protokoll med standard-mallen. Genom att skapa en egen utskriftsmall kan du få med den.

Senast uppdaterad 4 juni 2025
Hittade du vad du sökte i artikeln?

Fler artiklar i ämnet

Behöver du hjälp?
KONTAKTA SUPPORTEN