Du kan lägga till kommentarer till en på order och offert. Kommentarerna kan ändras eller tas bort, visas för kund eller endast internt.
Du kan lägga till en kommentar på två sätt.

I listläget: Klicka på pratbubblan till höger på en order. Se bild 1 och 3.
I en öppen order: Klicka på +Lägg till kommentar. Se bild 2


Du behöver alltså inte klicka på Ändra-knappen för ordern.
Ändra kommentar

Klicka på pennan om du vill ändra eller ta bort kommentarer.
Vem ser kommentarer?
Kommentarerna visas inte automatiskt för kunden. Vill du låta en kund som är inloggad se kommentarerna kan du ändra det genom att avmarkera Intern.
Texten (visas för kund) läggs till efter ditt namn i kommentarsfältet. Se exemplet i skärmdumpen nedan.

Kommentarer på utskrifter
Vill du att kommentarer ska följa med på utskrifter behöver du markera det i era inställningar under Utskriftsinställningar – ”Inkludera kommentarer i utskrift” på respektive funktion där du vill ha med kommentarer. Inställningsmöjligheten finns för:
- Arbetsorder
- Serviceprotokoll
- Försäljningsorder
- Offert
Kommentar på kund eller anläggning
Vill du ha en kommentar angående kunden och/eller anläggningen som i bildexemplet nedan aktiverar du (eller användare hos er som har admin-rättighet) Arbetsorderinställningen – ”Visa kundkommentar på order”. Denna inställning påverkar alla ställen där kundens namn visas.
Kommentaren hämtas från kundkortet och fältet Kommentar. Kommentaren visas inte för kunder på utskrifter eller om kunden har ett loggin.

Kommentar på ett serviceobjekt
Lägger du en kommentar i fältet Kommentar på ett serviceobjekt visas kommentaren under serviceobjektets namn/beskrivning på ordrar, offerter och protokoll.

Kommentaren följer inte med på utskrifter av protokoll med standard-mallen. Genom att skapa en egen utskriftsmall kan du få med den.