1. Home
  2. Kom igång
  3. Skapa egendefinierade fält
  1. Home
  2. Smarta funktioner
  3. Skapa egendefinierade fält

Skapa egendefinierade fält

Som administratör kan du lägga till egna fält för Arbetsordrar, Serviceorder, Kund, Anläggning, Försäljningsorder och Offert. På så sätt anpassar du Serviceprotokoll efter era specifika behov.

Lägger du till förslag på innehåll i fältet visas dessa i en dropdown-lista. På så sätt får ni en formalisering av uttryck som används. Det går dock alltid att skriva in valfritt uttryck/ord i fältet även om du satt förslag på innehåll i fältet.

Bild 1: Här ser du var egendefinierade fält (3 st i denna order) hamnar på en Arbetsorder.

Så här gör du:

  1. Logga in med admin-rättigheter.
  2. Under Gruppinställningar – Modulinställningar finns flera val. Klicka på den funktion du vill lägga till egendefinierade fält på: Arbetsorderinställningar, Serviceorderinställningar, Kundinställningar, Anläggningsinställningar, Offertinställningar eller Försäljningsorderinställningar.
  3. Klicka på + Lägg till Egendefinierade fält.
  4. Skriv in den rubrik du valt för fältet.
  5. Välj inställningar (se mer under rubriken Inställningar)
  6. Fyll i eventuella Förslag för fältet.
  7. Spara.
Bild 2: Lägga till egna fält på kundkort.

Ta bort?

Ett egendefinierat fält som används kan inte tas bort då ordrar är kopplade till informationen i fältet.

Vill du inte använda fältet längre markerar du det som Borttaget. Då kommer det inte längre att visas på nya ordrar mm. Fältet ligger kvar som information i inställningarna och på tidigare skapade ordrar mm ligger fältet kvar.

Inställningar

Visa i listan innebär att informationen i fältet visas i listvyn – dock på lite olika sätt:

  • I kundregister – under Kontaktpersoner.
  • I anläggningsregistret finns ”Egendefinierade fält” som en kategori i den detaljerade listvyn. Har du valt Anläggningsinställningen ”Visa i listan” visas innehållet i fältet där samt i listvyn. Se bild 3.
  • I arbets- och serviceorder – inom parentes efter kund alt anläggningen på listvyn.

Dölj för kundanvändare – fältet/informationen i fältet visas inte för inloggade kundanvändare.

Bild 3: Inställningen på Anläggning ”Visa i listan” gör att innehållet i ett egendefinierat fält visas i listvyerna.

För Arbets- och serviceorder finns också dessa inställningsmöjligheter

  • om ni har Undergrupper – välj vilka undergrupper som ska se fältet.
  • Tvingande – teknikern måste välja ett av ”förslagen” för att kunna spara ordern.
  • Hämta data från integration – används när ni kopplat ihop fältet med ert affärssystem
Bild 4: Lägg till egna fält i arbets- eller serviceorder. Här finns lite fler val att göra.

Dessutom finns på arbetsorder Vyinställningar som kan göras – ”Ta med egendefinierade fält på PDF”.

Updated on 2023-11-14

Was this article helpful?

Related Articles

Hittar du inte svaret?
Vi hjälper dig!
Kontakta supporten