Som administratör kan du lägga till arbetstid, anställningsuppgifter och göra inställningar var medarbetaren så visas mm.
Klicka på ett användarnamn och välj Ändra användarinställningar.
Under användarinställningarna anger du en medarbetares uppgifter så som:
- arbetstid och rast
Genom att ange uppgifterna här behöver du inte lägga in arbetstider när du bokar användaren på en order eller fylla i arbetstider i tidsrapporten. - Antal dagar till varning
Visar en varning för användaren om antalet dagar sedan den senaste tidsrapporten överstiger detta nummer. Lämna fältet tomt för att stänga av funktionen.
Kontrollen görs när du loggar in. Se exempel i nästa avsnitt. - Antal dagar till låst
Låser användaren till Tidsrapportsvyn tills dess att tidsrapporten fyllts i om antalet dagar sedan senast ifyllda tidsrapport överstiger detta nummer. Lämna fältet tomt för att stänga av funktionen. Kontrollen görs när du loggar in. Se exempel i nästa avsnitt. - anställningsnummer
Krävs om ni vill koppla mot lönesystem som t ex Fortnox. - färg i planeraren.
Färg på ny användare är som standard blå. Ge användaren en unik färg. Färgen visas i Planeraren – Kalender och som en rand i Resurs så du lätt ser vem som fått en order bokad på sig.
OBS! Använder ni egna bokningstyper eller ordertyper finns inställningar som påverkar hur färgerna visas i Planeraren. - om användaren automatiskt ska tilldela sig själv nyskapade eller ändrade ordrar.
- koppla användaren till en undergrupp.
Då kommer den undergruppen automatiskt upp när teknikern skapar en order. Det går alltid att byta undergrupp på ordern. - ta bort från tilldela-listan
Användaren ska inte kunna tilldelas ordrar och kommer då inte upp när du väljer i tilldelad-listan. Användaren är t e x en administratör som inte ska tilldelas ordrar. - ta bort från tidsrapport.
Användaren visas inte i tidsrapporten. - ta bort från chatten:
Användaren kan då inte få direktmeddelande i chatten. - mobilnummer
Numret måste anges med ett + samt landsnumret och utan 0:an. +467xxxxxx
Varning/Låsning av tidsrapportering
Exempel – om du satt följande:
Varning: 3 dagar
Låsning: 5 dagar
Har du varning satt på 3 dagar får du en varning efter 3 dagar, dvs den fjärde dagen. Rapporterar och klarmarkerar du inte kommer du efter 5 dagar, dvs den sjätte dagen, inte att kunna fortsätta arbeta innan du rapporterat dina arbetstider.
Helgdagar och lör/sön räknas inte med. Jobbar du däremot en lördag istället för en vardag i veckan räknas inte vardagen med i orapporterade dagar.
Systemet kontrollerar 20 dagar bakåt exkl. helger. Kontrollen görs när du loggar in så har du varit inloggad en längre tid kan låsningen sätta in utan föregående varning.
Kostnadsställe
Om ni har Fortnox kan du här ange kostnadsställe för användaren.
I inställningarna för integrationen med Fortnox behöver också denna markeras: Ta med användarens kostnadsställe på rader.
Då läggs kostnadsstället till på artikelraderna på ordern i Fortnox.
Notifikationer
Du kan också lägga in telefonnummer och ställa in om användaren ska få påminnelser och notifikationer via sms/eller e-post samt vilka notifikationer som ska skickas.
Denna del kan användaren själv också ställa in via sina Kontoinställningar. För att nå sina kontoinställningar klickar man på sitt användarnamn.