Som administratör kan du lägga till egna fält för Arbetsordrar, Serviceorder, Kund, Anläggning, Försäljningsorder och Offert. På så sätt anpassar du Serviceprotokoll efter era specifika behov.
Lägger du till förslag på innehåll i fältet visas dessa i en dropdown-lista. På så sätt får ni en formalisering av uttryck som används. Det går dock alltid att skriva in valfritt uttryck/ord i fältet även om du satt förslag på innehåll i fältet.
För kund och anläggning kan du också skapa fält som flyttas över till Arbetsordrar. Läs mer här.
Så här gör du:
- Logga in med admin-rättigheter.
- Under Gruppinställningar – Modulinställningar finns flera val. Klicka på den funktion du vill lägga till egendefinierade fält på: Arbetsorderinställningar, Avtalsinstälningar, Serviceorderinställningar, Kundinställningar, Anläggningsinställningar, Offertinställningar, Försäljningsorderinställningar...
- Klicka på + Lägg till Egendefinierade fält.
- Skriv in den rubrik du valt för fältet.
- Välj inställningar (se mer under rubriken Inställningar)
- Fyll i eventuella Förslag för fältet. Förslagen visas i en dropdown-lista på ordern e dyl.
- Spara.
Ändra ordning
Om du skapat flera egendefinierade fält på en funktion kan du välja i vilken ordning de ska läggas på själva posten. Med hjälp av de gröna upp/ner-pilarna sorterar du snabbt fälten till önskad ordning.
Ta bort?
Vill du inte använda fältet längre klickar du på röda krysset i övre högra hörnet. På ordrar där fältet använts finns informationen kvar men det läggs inte längre på nyskapade ordrar.
Inställningar
Visa i listan
Innebär att informationen i fältet visas i listvyn – dock på lite olika sätt:
- I kundregister – under Kontaktpersoner.
- I anläggningsregistret finns ”Egendefinierade fält” som en kategori i den detaljerade listvyn. Har du valt Anläggningsinställningen ”Visa i listan” visas innehållet i fältet där samt i listvyn. Se bild 3.
- I arbets- och serviceorder – inom parentes efter kund alt anläggningen på listvyn.
Dölj för kundanvändare
Fältet/informationen i fältet visas inte för inloggade kundanvändare.
Hämta data från integration
Gäller endast integration med IFS eller Xpos. Vissa förbestämda namn på det egendefinierade fältet måste användas. Kontakta oss för att få mer information.
Tvingande
Teknikern måste välja ett av ”förslagen” för att kunna spara ordern.
Inkludera i Undergrupper
För Arbets- och serviceorder, om ni har Undergrupper, kan du välja vilka undergrupper som ska se fältet.
Gäller arbetsorder
Dessutom finns på arbetsorder Vyinställningar som kan göras – ”Ta med egendefinierade fält på PDF”.
Information som ska flyttas från kund/anläggning till arbetsorder
Har du skapat egendefinierade fält i Kundinställningar eller Anläggningsinställningar och vill att informationen i dessa ska flyttas över till alla arbetsordrar du skapar på kunden eller anläggning?
Gör så här:
Skapa ett egendefinierat fält i Arbetsorderinställningar med exakt samma namn som det i kund/anläggning.
Informationen kan ändras på arbetsordern utan att det påverkar informationen du lagt i fältet på kunden/anläggningen.