1. Hem
  2. Kom igång
  3. Enkel guide för tekniker

Enkel guide för tekniker

För att jobba i Serviceprotokoll.se behöver du:

  • Telefon, surfplatta eller dator med tillgång till internet
  • Konto i Serviceprotokoll (en e-postadress)

Om du saknar åtkomst till konto, eller ej vet om du har ett konto, vänligen kontakta din arbetsledare.

  1. Gå till serviceprotokoll.se
  2. Tryck på knappen Logga in

  3. Ange e-post under Användarnamn
  4. Ange lösenord (när ansvarig hos er lägger upp din e-post som användare skall du direkt få en länk via e-post där du väljer lösenord)
  5. Tryck på Logga in

TIPS: Spara gärna serviceprotokoll.se som app (Lägg till på hemskärmen). Läs hur du gör här.

  1. Menyn visar var du befinner dig på, Utför och Att göra är vanligtvis den startsidan du möter först.

Du kan ändra vilken sida du kommer till när du loggar in i systemet. Läs hur på sidan Kontoinställningar – Mitt konto.

  1. Kontrollera att du har rätt visningsinställningar genom att trycka på knappen Avancerade inställningar.

Du kan ange vilket datum-spann du vill ska synas. I regel kommer du arbeta med följande visningsinställningar:

Tilldelade mig – Visar enbart order som du är tilldelad
Ej klara för fakturering – Visar alla order som inte är redo för fakturering
Ej tilldelade – Om ni har order som alla kan ta på eget initiativ

Knappen Spara inställningar låter dig få dina valda inställningar som antingen:

Favorit – Inställningarna får en ”genväg” som du döper själv.
Standard – Varje gång du trycker på ”Att göra” ser du alla ordrar med dessa inställningar.

Under sökrutan ser du vilka filter du har valt och hur många ordrar din sökning resulterat i.

Exempel: Om du ställer in att endast visa ordrar tilldelade till mig så kommer du att se dina ordrar men inga andras.
Du kan också ställa in ett från-till-datum så du slipper se alla ordrar. När du har valt klart klickar du på den lilla symbolen längst ner i den öppna rutan. 

Läs mer om Att göra.

Varje order får en av följande symboler. Symbolen visar om ordern är en:

Arbetsorder – Engångsuppdrag, till exempel en reparation eller installation

Serviceorder Återkommande uppdrag på (samma) serviceobjekt, till exempel en service.

Färgen visar om ordern är:

Framtida datum – Datum för orderns planerade åtgärder är inte uppnådd än.

Påbörjad En tekniker har lagt in en artikel eller en åtgärd i ordern.

Missad order – Order är ej påbörjad trots att planerat datum har passerat.

Utförd order – Order färdig, eventuellt klar för fakturering.

Fakturerad – Order exporterad till ekonomisystem för fakturering.

Svårt att komma ihåg vad färgerna och symbolerna står för? Klicka på frågetecknet ? så får du stöd.

Klicka på ? om du glömt vad färgerna och symbolerna står för.

Varje order i listan har dessutom följande information:

  • Datum för bokning
  • Kundnamn
  • Anläggning
  • Serviceobjekt
  • Status/Beskrivning av uppdraget

Samt följande symboler:

Tilldelad – Hur många tekniker är tilldelade ordern? Klicka på ordern för att se vilka.

Kommentar Klicka för att läsa befintliga kommentarer eller för att lägga till en ny. Du väljer själv om kommentaren sedan skall kunna läsas av kunden.


Kugghjul – Snabbåtkomst för att ändra bland annat vem ordern är tilldelad.


Läs mer om färger, symboler och begrepp.

Genom att klicka på en serviceorder i Att göra-listan tar du dig till den ordern.

Vyn ändras och du kommer att se följande information:

  • Serviceordernummer
  • Status
  • Planerad (datum för planering)
  • Tilldelad (tekniker/resurser)
  • Kund
  • Anläggning

Nedanför detta ser du även:

  • Adress
  • Serviceobjekt

Serviceobjektet beskrivs med följande information (om tillgängligt):

  • Objektets namn
  • Maskinnummer
  • Serienummer
  • Typ av service
  • Delar (för specifikt denna typ av service)

Längst ned finns alternativ för att ladda upp dokument eller visa objektet på karta.

För att börja utföra servicen

Tryck på knappen Utför service. Du hittar den längst ner på sidan.

För att snabbt komma längst ner klicka på denna symbol. Du hittar den längst ner till höger.

Serviceordern genererar nu ett serviceprotokoll med punkter att gå igenom och som sedan skall signeras.

Utför servicepunkterna enligt instruktioner.

Beroende på utformning kan varje punkt innehålla olika svarsalternativ. En del kräver också kommentar eller värde.

Om du behöver lägga in artiklar eller tid trycker du på + Lägg till del.
Eventuellt är artiklar och tid uppdelad, då finns en särskild knapp för +Lägg till tid.

Du kan välja Spara ändringar om du inte hinner färdigt med servicen och vill fortsätta nästa dag eller vid ett annat tillfälle.

När du är färdig med din service och har lagt in alla artiklar är det dags att trycka på Signera längst ned på sidan.

Har ni valt att kunden också ska signera låter du kunden signera och fyller i kundens namn i fältet Namnförtydligande. Tryck därefter på Spara ändringar.

Ordern har nu status utförd och väntar på kontroll av arbetsledare inför fakturering.

Har du rätt att sätta att en order är klar för att faktureras klickar du på knappen Klar för fakturering.

Läs mer om att skapa ett serviceprotokoll

Överst i menyraden hittar du knappen Funktion. Välj sedan menyval Tidsrapport.

För att växla mellan vyer, använd knappar Dag, Vecka, Månad

Välj aktuell dag, fyll i eller välj bland förinställda beskrivningar, fyll i tid och typ enligt instruktioner från arbetsledare.

Har du lagt in arbetstid på dina ordrar är tiderna redan ifyllda.

Exempel på tidsrapport. När du är klar med dagen klickar du på Klarmarkera.

När du är helt klar med en dag markerar du rutan Klarmarkera och väljer sedan Spara. Om du inte är helt klar väljer du att klicka på Spara längst ned på sidan. Då kan du senare gå till dagen igen och komplettera.

Att du klarmarkerat ser du genom att en ring med bock visas.

En bock med ring runt betyder att du har klickat i Klarmarkera, dvs är klar med att rapportera för den dagen.

För att få en summering av dina timmar för vald period, tryck på Skriv ut längst ner.
Här summeras allt det du har rapporterat, uppdelat i:

  • Kronologisk ordning
  • Summering per typ

Läs mer om att tidsrapportera.

För att underlätta hanteringen av order och dess historik har vi delat upp systemet i följande funktioner:

  1. Kund
    Kunden är grunden för systemet. På “kundkortet” samlas alla de anläggningar och objekt som tillhör denna kund.
  2. Anläggning
    Används för att hantera Kunds olika geografiska delar, och i regel skapar man en Kund per besöksadress eller distrikt.
  3. Serviceobjekt
    Serviceobjekt är det objekt som ni skall utföra service på. Här registrerar man varje enskild enhet med en unik igenkänningsfaktor, som till exempel ett serienummer.
Senast uppdaterad 14 november 2024
Hittade du vad du sökte i artikeln?

Fler artiklar i ämnet

Behöver du hjälp?
KONTAKTA SUPPORTEN