Introduktion
Som kundanvändare har ni möjlighet att, med ett eget konto, logga in i Serviceprotokoll och själva hålla koll på era serviceordrar, arbetsordrar, serviceobjekt och anläggningar. Ni kan även skicka in felanmälningar om ni har den rättigheten.
Rättigheterna för ert konto sätts av det företag som skapade kontot.
Notera: Om det är någon av nedan information du inte kan men önskar se, kontakta det företag som skapat kontot åt dig.
Kapitel 1: Logga in och söka
När ett företag lagt till dig som kundanvändare får du ett mail med inloggningsuppgifter. Vill du ändra det angivna lösenordet gör du det efter du loggat in.
Logga in:
- Gå till serviceprotokoll.se
- Tryck på knappen Logga in
2a. Du kan även gå direkt till app.serviceprotokoll.se

- Ange e-post under Användarnamn
- Ange lösenordet du fått i mailet. Har du glömt lösenordet kan du trycka på länken Glömt lösenord och följa instruktionerna på sidan.
- Tryck på Logga in
Ändra lösenord:
- Klicka på ditt användarnamn

- Scrolla längst ner på sidan och klicka på ändra lösenord

- Följ instruktionerna
Du kan ändra vissa kontoinställningar själv. Om du har rättigheten att ta emot e-post eller SMS när din felanmälan resulterat i en arbetsorder, behöver du välja detta i dina inställningar.

Om du väljer Skicka SMS vid notifikation fyller du i ditt mobilnummer.
Sökning
Du kan söka efter anläggningar, serviceobjekt och ordrar genom att klicka på respektive titel och sedan använda sökfältet. Vid sökning kan du även använda avancerade filtreringar genom att klicka på den blå rutan med en bock.

Kapitel 2: Kundsidan
Det första du ser när du loggar in är din kundsida. Här ser du en övergripande vy över alla dina ordrar, objekt, anläggningar m.m.
Här kan du, om du har rättighet till det, ändra er adress och kontaktinformation. Det gör du genom att klicka på Ändra längst ner på kundsidan. Glöm inte att spara när du ändrat.


Under Serviceordrar och Arbetsordrar kan du klicka dig in på ordrarna för att se och läsa mer om dem. All blå text är länkar, till exempel till ordrar.

Väl inne på en order kan du se vilket arbete som utförts, om det använts några artiklar och vem som utfört arbetet.
Går du in på en order kan du skriva ut ordern eller protokollet. Klicka på Skriv ut längst ner på sidan. På Serviceorder behöver du först klicka på Visa protokoll.


Kapitel 3: Serviceobjekt
På kundsidan kan du se era objekt. För att se mer information klickar du på namnet på det objekt du vill läsa mer om.

Överst ser du information gällande objektet såsom objektets namn, serienummer, föregående service, nästa service m.m. Om objektet är drifttidsbaserat finns ett räkneverk.

Nedan går vi igenom den information du kan se som berör serviceobjektet.
Plats
Om anläggningen där objektet finns är utsatt på kartan ser du dess position med hjälp av en blå nål. Objektet visas med en röd nål.

Delar
Här ser ni de artiklar som används vid service av just detta objekt samt hur många av varje artikel.

Utförda servicar
Detta visar tidigare servicar som är utförda. Du kan klicka på de blå numren till vänster för att se serviceprotokollet för en specifik service. Du kan även se vilken status en service har, exempelvis fakturerad.

Arbetsordrar
Här visas de arbetsordrar som är kopplade till objektet. Klicka på de blå numren till vänster för att se en specifik arbetsorder och läsa mer.

Felanmälan
Om ni gjort en eller flera felanmälningar på objektet kan du se dem här. Du kan även skapa en ny felanmälan för objektet genom att klicka på plustecknet.

Försäljningsordrar
Här ser du era försäljningsordrar.

Dokument
Om objektet har dokument kopplade till sig ser du dem här.

Serviceintervaller
Objektets serviceintervaller ser du här. Ett objekt kan ha fler än ett intervall.

Kapitel 4: Felanmälan
För att skapa en felanmälan finns det flera vägar att gå.
- Alternativ 1:
- Klicka på Felanmälan längst ner på kundsidan.

- Fyll i kontaktperson eller välj en från rullgardinlistan (klicka i rutan för att se listan)
- Välj serviceobjekt
- Lägg till en beskrivning av felet
- Spara
Alternativ 2:
Via huvudmenyn, klicka på Utför, Felanmälan och använd sedan plustecknet för att skapa en ny.

Alternativ 3:
Klicka på plustecknet längst till höger om Felanmälan på er kundsida.
