1. Hem
  2. Kundfunktioner
  3. Lägga till inloggning för kundanvändare

Lägga till inloggning för kundanvändare

Vill du att en kund ska kunna logga in i serviceprotokoll.se för att själva hålla koll på vad som görs lägger du till kunden som ”kundanvändare”.

En kundanvändare ser bara ”sina” serviceordrar, arbetsordrar, serviceobjekt och anläggningar. Precis som med vanliga användare i systemet kan du ställa in rättigheter för kundanvändaren. Du kan t.ex. ställa in om kundanvändaren själv ska kunna gå in och göra drifttidsavläsningar på sina serviceobjekt, se och ladda upp dokument/filer till ordern eller serviceobjektet (inkl dokument på Modell om sådana finns) och eventuella egenkontroller.

För att lägga till eller ändra i en kundanvändares rättigheter behövs inte administratörsrättigheter, utan endast användarrättigheten att ändra kundrättigheter. 

Till skillnad från vanliga användare så kan kundanvändare också tillåtas anläggningar eller ej knutna objekt. Man kan på så vis bjuda in flera användare och tilldela dessa sin specifika anläggning hos kunden.

Med ej knutna objekt menas serviceordrar, arbetsordrar och serviceobjekt som inte är kopplade med en anläggning. Klicka i så fall i under Anläggning: Ej tilldelad en anläggning.

Ger du kunden rättigheten att lägga in felanmälningar ser du när en felanmälan från kundanvändaren kommit in genom ett rött utropstecken under menyn Felanmälan. Har kunden en tilldelad tekniker* skickas också en notifikation till teknikern – som sms eller e-post beroende på vilken inställning den tilldelade teknikern gjort i sina kontoinställningar.

Kunden kan skriva egna och svara på kommentarer på ”sina” ordrar. Tilldelad tekniker får en notifikation när en kommentar är inlagd av kunden.

Vill du inte att dina kommentarer på ordern ska visas för kunden väljer du att markera Intern kommentar.

Så här gör du för att lägga till en kundanvändare / ge inloggning till en kund:

  1. Logga in på ditt konto.
  2. Gå till Register > Kund.
  3. Sök upp den kund du vill lägga till en kundanvändare på.
  4. Gå längst ned på kundkortet till knapparna och klicka på Lägg till – Lägg till kundanvändare.
  5. Fyll i en e-postadress till kundanvändaren. Detta blir kunden användarnamn så det måste vara en giltig e-postadress. Om kunden har flera anläggningar väljer du vilka av dessa just denna användare ska kunna se. 
  6. Spara genom att klicka på Lägg till ny användare.
  7. Välj rättigheter för kundanvändaren och spara ändringarna längst ned. 
Exempel på e-postmeddelandet till kundanvändaren.

Du ser vilka kundanvändare en kund har genom att gå in på kunden i Kundregistret. Kundanvändarna listas under rubriken Kundanvändare. Klicka på användarnamnet om du vill ändra rättigheter eller ta bort kundanvändaren.

Där kan du också se aktivitetsloggen för kundanvändaren.

Egen inloggningspopup

Skapa inloggningsruta för era kunder genom att lägga till ert företagsnamn i en länkadress. Loggan hämtas från er sida med gruppinställningar.

Byt ut det som skrivs som xxx i denna adress): https://app.serviceprotokoll.se/Account/Login?branding=xxx Adressen måste var exakt densamma som anges i era gruppinställningar med eventuella mellanslag, specialtecken eller å, ä, ö.

Ex: OO Software AB skrivs så här: https://app.serviceprotokoll.se/Account/Login?branding=OO Software AB

Skriv in adressen i en webläsare så kommer den att lägga till ersättning för eventuella mellanrum och å-ö åt dig. OO Software ABs adress blir då: https://app.serviceprotokoll.se/Account/Login?branding=OO%20Software%20AB

Använd denna adress för att skapa din länk. Lägg länken på er hemsida.

Här ett exempel från Aveio.

*Vill du som inte är tilldelad kunden ha notifikation om felanmälningar ställer du in det i dina kontoinställningar under Notifikationer. Då får du meddelande om samtliga felanmälningar som kommer in.

Senast uppdaterad 18 december 2024
Hittade du vad du sökte i artikeln?

Fler artiklar i ämnet

Behöver du hjälp?
KONTAKTA SUPPORTEN