1. Hem
  2. Kundfunktioner
  3. Lägga till inloggning för kundanvändare

Lägga till inloggning för kundanvändare

Kunder kan logga in i servicesystemet för att själva hålla koll på vad som görs. En kund som är inbjuden är bunden till den kundens serviceordrar, arbetsordrar, serviceobjekt och anläggningar. Precis som med vanliga användare i systemet kan rättigheter för kunderna sättas. Om man t.ex. vill att kunden själv ska kunna gå in och göra drifttidsavläsningar på sina serviceobjekt, se dokument/filer uppladdade till ordern eller serviceobjektet (inkl dokument på Modell om sådana finns) och eventuella egenkontroller, så kan den rättigheten tilldelas användaren. 

För att lägga till eller ändra i en kundanvändares rättigheter behövs inte administratörsrättigheter, utan endast användarrättigheten att ändra kundrättigheter. 

Till skillnad från vanliga användare så kan kundanvändare också tillåtas anläggningar eller ej knutna objekt. Man kan på så vis bjuda in flera användare och tilldela dessa sin specifika anläggning hos kunden.

Med ej knutna objekt menas serviceordrar, arbetsordrar och serviceobjekt som inte är kopplade med en anläggning. Markera under Anläggning: Ej tilldelade en anläggning.

Ger du kunden rättigheten att lägga in felanmälningar ser du när en felanmälan kommit in genom ett rött utropstecken under menyn Felanmälan. Har kunden en tilldelad tekniker skickas också en notifikation till teknikern – som sms eller e-post beroende på vilken inställning tilldelad tekniker gjort i sina kontoinställningar.

Vill du som inte är tilldelad kunden ha Felanmälan ställer du in det i dina kontoinställningar under Notifikationer. Då får du samtliga felanmälningar som inkommer.

Kunden kan skriva egna och svara på kommentarer på ”sina” ordrar. Tilldelad tekniker får en notifikation när en kommentar är inlagd av kunden.

Vill du inte att dina kommentarer på ordern ska visas för kunden väljer du att markera Intern kommentar.

Så här gör du för att lägga till en kundanvändare / ge inloggning till en kund:

  1. Logga in på ditt konto.
  2. Gå till Register > Kund.
  3. Välj upp den kund du vill lägga till en användare på i listan.
  4. Gå längst ned på kundkortet till knapparna och klicka på Lägg till – Lägg till kundanvändare.
  5. Fyll i en e-postadress till kunden. Detta blir kunden användarnamn så det måste vara en giltig e-postadress. Om kunden har flera anläggningar väljer du vilka av dessa denna användare ska kunna se. 
  6. Spara genom att klicka på Lägg till ny användare.
  7. Välj rättigheter för användaren och spara ändringarna längst ned. 
Exempel på e-postmeddelande till kundanvändaren.

Du ser vilka kundanvändare en kund har genom att gå in på kunden i Kundregistret. Kundanvändarna listas under rubriken Kundanvändare. Klicka på användarnamnet om du vill ändra rättigheter eller ta bort kundanvändaren.

Egen inloggningspopup

Skapa inloggningsruta för era kunder genom att lägga till ert företagsnamn i en länkadress. Loggan hämtas från er sida med gruppinställningar.

Byt ut det som skrivs som xxx i denna adress): https://app.serviceprotokoll.se/Account/Login?branding=xxx Adressen måste var exakt densamma som anges i era gruppinställningar med mellanslag och å,ä,ö.

Ex: OO Software AB skrivs så här: https://app.serviceprotokoll.se/Account/Login?branding=OO Software AB

Skriv in adressen i en webläsare så kommer den att lägga till ersättning för eventuella mellanrum och å-ö åt dig.

Ex: https://app.serviceprotokoll.se/Account/Login?branding=OO%20Software%20AB
Använd denna adress för att skapa din länk. Lägg länken på er hemsida.

Här ett exempel från Aveio.
Senast uppdaterad 27 januari 2024

Hittade du vad du sökte i artikeln?

Fler artiklar i ämnet

Behöver du hjälp?
Vi hjälper dig.
Kontakta supporten