1. Home
  2. Artiklar
  3. Inköpsorder
  1. Home
  2. Ordrar
  3. Inköpsorder

Inköpsorder

Under Inköpsorder hanterar du era inköpsordrar. Du kan snabbt lägga till en inköpsorder, skicka iväg den via epost, skriva ut den, ladda upp bifogade filer mm. Om ni använder funktionen Lager kan du också skapa en Inleverans till valt lager direkt från Inköpsordern.

Filtrera sökning
Sök inköpsorder

Klicka på denna knapp för att filtrera din sökning.
Exempel: välj de som är tilldelade dig, avgränsa på datum, kund mm.

Vill du använda samma filter fler gånger kan du välja att Spara inställningarna (längst ner till höger i rutan). Läs mer om att Spara som favorit.

Under ordernumret hittar du Ordermärkningen. Det går också att söka på ordermärkningen.
Det finns två vägar att skapa en inköpsorder.

  1. Under menyn Inköpsorder i fliken Utför.
    Klicka på + för att skapa en inköpsorder.
  2. Lägg till inköpsorder direkt via en Arbets- eller Serviceorder.
    Lägg till de artiklar på ordern som behöver beställas.
    Klicka på symbolen varukorgen så skapas en inköpsorder automatiskt. Du kan välja att lägga till ordern på en befintlig Inköpsorder eller skapa en ny,
    Så här ser symbolen ut:

    Du kan också ladda ner listan på artiklar (csv-fil) att köpa in.
    Så här ser den symbolen ut:

Vill du ändra i en Inköpsorder går du till Inköpsorder i menyn. Sök reda på ordern, klicka på kugghjulet i högra delen av inköpsordern och välj Ändra.

För att skicka iväg ordern klickar du på Skicka. Systemet skapar då en pdf som kan epostas och öppnar ett popup-fönster. En administratör kan ha angett en förvald standard-epostadress, annars fyller du i önskad adress och klickar på Skicka.

Så här ser det ut när du skickar en inköpsorder via mobilen.
Status

Precis som i övriga ordrar ser du status på dina inköpsordrar genom färgmarkeringarna: Grönt för Skapad, orange för Skickad och blå för Klar.

Du kan också välja att markera en order som klar eller skickad genom att klicka på Sätt som klar och Sätt som skickad.

Information till administratörer

För att en användare ska se Inköpsorder behöver du logga in med ett administratörskonto och lägga till rättigheten på valda användare.

Rättigheterna för användare som berör inköpsorder:

 Visa, Ändra, Skapa, Ta bort, Skicka, Ta bort uppladdade filer.

Mer info om hur du hanterar rättigheter för användare finns här.

Under Gruppinställningar – Inköpsorderinställningar anger du en standard-e-postadress för sändning av inköpsordar samt skapa beskrivningstexter för Prioriteringsförslag.

Updated on 2023-06-19

Was this article helpful?

Related Articles

Hittar du inte svaret?
Vi hjälper dig!
Kontakta supporten