Felanmälan

Felanmälan hittar du under menyn Utför men också inne på ett serviceobjekt, längst ner under knappen Lägg till.

En kundanvändare kan också lägga till en felanmälan. Läs mer om kundanvändare här.

Det går att sortera listan med felanmälningar samt välja vilka rubriker (kategorier) ni vill se i listan.

Så här gör du för att skapa en felanmälan:

Alternativ 1:
  1. Gå till Utför > Felanmälan
  2. Klicka på +tecknet.
Alternativ 2:
  1. Gå till Service > Serviceobjekt.
  2. Sök fram serviceobjektet felanmälan gäller.

Resten gäller för båda alternativen. Men i alternativ 2 får du med uppgifter kring serviceobjektet automatiskt in i felanmälan.

  • Fyll i uppgifterna.
    Ladda ev upp foto på anläggning/felet eller annan dokumentation som underlättar bedömningen av felet. Bra att veta: Använder du mobil för att ta foton som bifogade dokument skickas fotot direkt till ordern. De sparas inte på din mobil.
  • Kommentarer på felanmälan visas inte för inloggade kundanvändare!
  • Spara felanmälan.
     
Alt 1. Tilldela

Nu kan du (beroende på vilka användarrättigheter du har) klicka på Tilldela och Tilldela en resurs felanmälan. En notifikation (e-postmeddelande eller sms beroende på vilka inställningar teknikern valt) går då till den tilldelade teknikern/resursen om att en felanmälan väntar på åtgärd. Dessutom läggs ett rött utropstecken (!) till på rubriken Felanmälan.

Är kunden tilldelad en tekniker notifieras den teknikern om att en felanmälan inkommit.

Alt 2. Skapa en arbetsorder

Klicka på Generera en arbetsorder.
Felanmälan flyttas då över till en Arbetsorder.

Alt 3. Skapa en försäljningsorder

Klicka på Generera försäljningsorder och en försäljningsorder skapas med informationen från felanmälan.

Låt kunden felanmäla själv

Du kan ge kunden rättigheten att själv lägga in felanmälningar direkt i systemet. Då kan kunden följa vad som händer med felanmälan – både den aktuella och eventuella tidigare. Läs mer om att Lägga till inloggning för kund.

Information till administratören

 Logga in med admin-behörighet.

Under Gruppinställningar hittar du Felanmälaninställningar.

Här kan du ställa in:
  • Tid tills påminnelse (timmar)
    Ange tidsrymd för när påminnelse om felanmälan ska gå ut till tilldelad tekniker.
  • Skapa egendefinierade fält för status speciellt anpassade för er. Fälten är fritext och du kan skapa så många statusar som behövs.

Felanmälaninställningar.
Ang Egendefinierad status

Om den egendefinierade statusen som valts matchar en arbetsorders egendefinierad status när arbetsorder genereras, kommer denna status att ställas in automatiskt.

I bilden ovan ser du t. ex status: ”Akut”. Om ”Akut” också finns som alternativ i arbetsorderns egendefinierad status kommer den att läggas till på arbetsordern automatiskt.

Rättigheter för användare som berör felanmälan

Visa, Skapa, Ändra, Ta bort, Konvertera till arbetsorder, Ta bort uppladdade filer

Integrera felanmälan på er egen webb

Alternativ 1 – FaultReport-integration:
  1. Kontakta oss för att få dokumentation
  2. Gå till Gruppinställningar
  3. Klicka på Lägg till Integration (längst ner på sidan)
  4. Välj FaultReport
  5. Fyll i er nyckeln som ni fått av oss.

Alternativ 2 – länka:

Det går såklart också att helt enkelt länka till Serviceprotokoll.se och inloggning här. Vill ni ha er logga på inloggningssidan se här hur du gör.

Så här ser det t ex ut på Aveios inloggningsruta.

Senast uppdaterad 6 mars 2024

Hittade du vad du sökte i artikeln?

Fler artiklar i ämnet

Behöver du hjälp?
Vi hjälper dig.
Kontakta supporten