1. Hem
  2. Kundfunktioner
  3. Hur adress och kontakt hämtas

Hur adress och kontakt hämtas

Adress

Ny arbetsorder, serviceorder och försäljningsorder

Om en adress saknas går systemet vidare och tittar efter om det finns adress på annat ställe.

I denna ordning hämtas adresser när du skapar en order via +-symbolen:

  1. På ordern
  2. Från anläggningen
  3. Från Kundkortet i denna ordning:
    • a. besöksadress
    • b. fakturaadress
    • c. e-postadress
Från anläggning

Om order skapas från anläggning hämtas anläggningens adress. Om ingen adress finns på anläggningen går systemet vidare till kunden enligt punkt 3 ovan.

Från kund

Om order skapas från kund hämtas kundens besöksadress primärt. Om ingen besöksadress finns hämtas fakturaadress.

Offert

När du skriver ut en offert (standardutskriften) anges besöksadressen på kunden och eventuell leveransadress som angivits på offerten.

Kontaktperson

Sätter du markören i kontaktfältet när du skapar en order listas alla kontakter på kunden och kundens anläggningar.

Om du inte lagt en särskild kontaktperson på ordern hämtas kontaktperson från kunden.

Om order skapas från serviceobjekt där det finns en kontaktperson angiven läggs objektets kontaktperson automatiskt till på ordern.

Läs mer om Registret – Kontaktpersoner

Senast uppdaterad 3 februari 2025
Hittade du vad du sökte i artikeln?

Fler artiklar i ämnet

Behöver du hjälp?
KONTAKTA SUPPORTEN